کارتن سازی
آموزشی, وبلاگ

هرآنچه که باید از صنعت کارتن سازی و تولید کارتن مقوایی بدانید!

4.8/5 - (13 امتیاز)
  • 378 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

کارتن به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع بسته بندی از اهمیت و قابلیت‌هایی فراوانی برخوردار است که در صنایع گوناگون برای بسته بندی محصولات مختلف از آن استفاده می‌شود.

 

در این بخش از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود به بررسی جامعِ کارتن بسته بندی و صنعت کارتن سازی خواهیم پرداخت. به عبارتی تمام مطالبی که لازم است از کارتن و کارتن سازی بدانید، در این مقاله بیان خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا با یکی از صنایع بزرگ و مهم آشنا شوید.

 

کارتن چیست؟

کارتن چیست و انواع کارتن مقوایی

 

کارتن از انواع بسته بندی است که از چند لایه ورق کارتن تشکیل شده است.

تمامی تولید کنندگان در مراحل اولیه آغاز فعالیت برای عرضه محصولات به مشتریان، نیازمند بسته بندی درخور محصول تولیدی خود هستند. کارتن‌های مقوایی با حفظ و نگهداری ایمنِ محصولات در برابر آسیب‌های احتمالی، یکی از بهترین و پرکاربردترین نوع بسته بندی شناخته شده‌اند.

از کارتن مقوایی در صنایع مختلفی همچون لوازم خانگی، بسته بندی مواد غذایی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، قطعات خودرو، بسته بندی دارو، بسته بندی انواع میوه، صادرات و واردات کالاها و… استفاده می‌نمایند.

دلیل استفاده بسیاری از صنایع از بسته بندی کارتنی، برخورداری از قیمت مناسب، روند تولید آسان، حمل و نقل راحت‌تر محصولات، سازگاری با محیط زیست، قابلیت بازیافت پذیری و بسیاری عوامل دیگر است که سبب تمایز کارتن مقوایی از سایر محصولات بسته بندی شده است.

کارتن‌ها در انواع و اندازه‌های گوناگونی بسته به سفارش مشتریان، تولید و عرضه می‌شوند. با توجه به تنوع کارتن‌های تولیدی کارخانه‌های کارتن سازی، برای انتخاب کارتن بسته بندی مناسب محصول خود می‌توانید از تجربیات کارشناسان شرکت مسعود کارتن بصورت کاملا رایگان استفاده نمایید.

در نوشته‌ای جداگانه اطلاعات بیشتری در خصوص کارتن مقوایی و انواع آن ذکر شده است که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله کارتن چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

مراجعه نمایید.

 

کارتن سازی چیست؟

فرآیند تبدیل ورق کارتن به کارتن بسته بندی را کارتن سازی می‌گویند.

کارتن سازی مجموعه فعالیت‌هایی مانند طراحی، تولید ورق، چاپ و تبدیل ورق به کارتن، چاک، دایکات، لمینت، لب چسب و… است که توسط ماشین آلات کارتن سازی و نیروی انسانی کارآزموده انجام می‌گیرد.

در ایران شرکت‌های بسیاری در حال فعالیت در صنعت کارتن سازی هستند که تعداد آن‌ها بیش از چندین هزار است و برخی در جایگاه خود از جمله شرکت‌های معتبر و مجهز در سطح داخلی و بین‌المللی شناخته شده‌اند که عبارتند از : شرکت کارتن سازی ایران، شرکت کارتن سازی میهن، شرکت کارتن سازی توحید، شرکت غرب کارتن کرمانشاه، شرکت کارتن سازی آسان پک قزوین، شرکت کارتن سازی کاسپین و…

شرکت مسعود کارتن نیز با بیش از ۴۰ سال سابقه در صنعت کارتن سازی از جمله برندهای موفق در حوزه تولید انواع کارتن مقوایی در شهر تهران می‌باشد که خدمات و تولید خود را به سراسر ایران عزیزمان ارائه می‌نماید.

ورق کارتن چیست؟

ورق کارتن سازی

 

 

کارتن‌های مقوایی از روی هم قرار گرفتن چند لایه ورق کارتن تشکیل می‌شوند که ورق کارتن نیز از کاغذ ساخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ورق کارتن و انواع آن لازم است ابتدا با انواع کاغذ مورد استفاده در تهیه ورق کارتن سازی آشنا شوید.

 

انواع کاغذها

در یک دسته بندی کلی می‌توان کاغذهای مورد استفاده در ورق کارتن سازی را به ۴ دسته تقسیم نمود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

کاغذ کرافت: در مقایسه کاغذها، کاغذ کرافت از درصد مقاومت بالایی برخوردار است که از آن در تولید ورق کارتن بسته بندی میوه‌، مواد غذایی و… استفاده می‌کنند.

کاغذ تست لاینر: کاغذ تست لاینر از مقاومت و کیفیت قابل توجهی برخوردار است که از آن در دو طرف ورق کارتن استفاده می‌شود. این نوع کاغذ قیمت مناسب و بصرفه‌ای دارد که در صنعت کارتن سازی برای تولید ورق کارتن و کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ تاپ وایت: این نوع کاغذ را در واقع می‌توان همان کاغذ کرافت و تست لایتر دانست که دارای سطح رویی سفید رنگ است. این نوع کاغذ در مقایسه با کاغذ تست لاینر از استحکام بیشتری برخوردار است.

کاغذ فلوت: اگر کمی با صنعت کارتن سازی آشنایی داشته باشید حتما نام کاغذ فلوت به گوشتان خورده است. کاغذ فلوت از جمله ملزومات جدایی ناپذیر از صنعت کارتن سازی می‌باشد که نسبت به سایر کاغذ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. کاغذ فلوت در واقع لایه میانی ورق کارتن است که برای ایجاد استحکام بیشتر از آن استفاده می‌شود.

کاغذ فلوت درای انواع A, B, C, E, F  است که هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی هستند.

انواع ورق کارتن سازی

تا کنون دریافتیم که ورق کارتن از چه کاغذهایی تولید می‎شود.

ورق‌های کارتن سازی با توجه به تعداد لایه نیز قابل تقسیم بندی هستند که بنابر نوع مصرفی کارتن، می‌توان از آنها استفاده نمود.

 

انواع ورق کارتن

  • ورق کارتن ۳ لا
  • ورق کارتن ۵ لا
  • ورق کارتن ۷ لا
  • ورق ای فلوت
  • ورق سینگل فیس دو لایه

ضایعات کارتن سازی و بازیافت آن

بازیافت

امروزه تجارت کارتن و استفاده مجدد از آن‌ها یکی از پرسودترین کارهای دنیا شناخته شده است.

کارتن‌های بسته بندی پس از مصرف به ضایعات تبدیل می‎شوند که در قسمتی از کارگاه‌ها و کارخانه‌های کارتن سازی جمع آوری شده و پس از انباشته شدن به کارخانه‌های جمع آوری ضایعات فروخته می‌شوند.

در کارخانه‌های بازیافت، کارتن‌ها پس از پرس شدن بصورت فشرده به کارخانه‌های تولید کاغذ انتقال داده می‌شوند تا در فرآیند تولید کاغذ بازیافتی مورد استفاده قرار بگی‍رند که معمولا دوباره برای تولید ورق کارتن سازی از آن‌ها استفاده می‌شود.

ضایعات کارتن پس از طی کردن مراحل لازم تبدیل به کاغذ بازیافتی شده و در تولید ورق کارتن به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر تولید ورق کارتن از این ضایعات در تولید محصولات دیگری نظیر مقوا نیز استفاده می‌گردد.

با استفاده مجدد و بازیافت کاغذهای باطله می‌توانیم به حفظ محیط زیست کشور خود کمک نماییم.

 

مواد اولیه مورد نیاز در صنعت کارتن سازی

قبل از راه اندازی خط تولید کارتن سازی و تهیه تجهیزات باید یک منبع برای تهیه مواد اولیه پیدا کنید. زیرا اگر از قبل، بدون فکر به مواد اولیه تمام تجهیزات را خریداری و خط تولید را راه اندازی نمایید، با مشکل بزرگی در روند کار روبرو خواهید شد. مواد اولیه خط تولید، بسته به نوع کارتن متفاوت است و پس از مشخص شدن دقیق تولیدات خود باید به خرید مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمایید.

اولین و مهم‌ترین مواد اولیه ساخت کارتن مقوایی، ورق کارتن است که در صنعت کارتن سازی این محصول مصرفی رتبه نخست را دارد. انتخاب ورق مناسب و با کیفیت در ساخت کارتن از اهمیت بسیاری برخوردار است که در انتخاب آن باید دقت لازم را داشته باشید.

 

ورق کارتن سازی

ورق کارتن سازی

کارتن مقوایی از چند لایه ورق کارتن تشکیل شده است که در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. بنا به کاربرد و استفاده کارتن بسته بندی از ورق کارتن ۳لا، ۵لا و ۷لا در فرآیند تولید کارتن‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

تسمه بسته بندی

تسمه بسته بندی کارتن سازی

تسمه بسته بندی برای دستگاه‌های تسمه کش استفاده می‌شود و در سایزها و انواع مختلف توسط برند‌های مختلف نیز تولید می‌شود و همچنین دارای رنگ‌های مختلفی نیز می‌باشند که برای بسته بندی کردن کارتن‌های مقواییِ تولید شده، وجود تسمه بسته بندی نیز جز اقلام ضروری در صنعت کارتن سازی محسوب می‌شود.

 

مرکب چاپ

مرکب چاپ کارتن سازی

 

 

مرکب چاپ ماده‌ایست برای تشکیل تصویر چاپ شده روی یک جنس چاپی. مرکب‌ها را می‌توان در طیف وسیعی از فرایندهای چاپ مورد استفاده قرار داد و معمولاً به طور خاص برای مطابقت با شرایط و الزامات یک فرایند خاص فرموله می‌شود.

 

چسب سیلیکات

چسب کارتن سازی

یکی از کاربردهای مهم چسب سیلیکات سدیم در صنعت کارتن سازی است که برای چسباندن کارتن یا مقوا، لمینت کردن رویه یا زیره کارتن برای تولید انواع کارتن لمینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خاصیت چسبندگی این ماده در تولید خمیر کاغذ نیز استفاده می‌شود.

 

کلیشه چاپ

کلیشه کارتن سازی

 

 

کلیشه ژلاتینی به یک قالب از طرح چاپی برای چاپ روی سطوح گفته می‌شود که یک ورق انعطاف پذیر از جنس ژلاتین یا پلاستیک می‌باشد که معمولا در چاپ فلکسو و چاپ‌های دیگر از آن استفاده می‌شود. ساخت کلیشه چاپ هزینه بردار است و معمولا هزینه ساخت آن به عهده مشتری یا همان خریدار کارتن است. با این متریال رنگ‌های مختلفی را بر روی لایه‌های متخلخل، صاف و صیقلی می‌توان چاپ کرد.

 

قالب برش

قالب برش کارتن سازی

قالب برش کارتن سازی یکی از ابزارهای مهم و ضروری در تولید جعبه کارتن سفارشی یا اختصاصی است که وظیفه آن برش دقیق کارتن در ابعاد و اشکال مورد نیاز است. از قالب برش برای برش زدن ورق‌ها در ساخت انواع کارتن سفارشی استفاده می‌شود.

 

حال پس از آنکه با کارتن سازی و مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت آشنا شدید، به سراغ نحوه راه اندازی یک شرکت/کارگاه کارتن سازی خواهیم رفت.

 

نحوه راه‌اندازی شرکت و یا کارگاه کارتن سازی

برای راه اندازی و شروع فعالیت در صنعت کارتن سازی ابتدا لازم است در رابطه با شرایط هزینه‌ها و درآمد، تحقیقات لازم را انجام دهید. زمانی می‌توانید به موفقیت در کسب و کار مدنظر خود برسید که به درستی تمام جوانب را بررسی کرده باشید و در حوزه فعالیت خود از دانش کافی برخوردار باشید.

 

با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از بسته بندی مقوایی در تمامی صنایع، راه اندازی کارخانه و یا کارگاه کارتن سازی یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری و کسب درآمد است.

اولین قدم برای شروع هر کسب و کاری تعیین میزان سرمایه اولیه است. برای برنامه ریزی و خرید تجهیزات باید میزان سرمایه اولیه مشخص گردد.

در ماه‌های آغازین فعالیت طبیعی است که سود چندانی نخواهید داشت و در اغلب مواقع می‌بایست بخشی از هزینه کارکنان و… را از سرمایه اولیه پرداخت نمایید. پس دقت کنید که از ابتدا تمامی سرمایه خود را به کار نگیرید و به مرور زمان سرمایه اولیه را افزایش دهید تا احتمال شکست پروژه کمتر شود.

البته نیاز به گفتن است که در حالت کلی موفقیت شما بستگی به این دارد که چه تعداد مشتری داشته باشید و حتما پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام به راه‌اندازی کارگاه کارتن سازی نسبت به پیدا کردن مشتری اقدام کنید که در این مدت نیز می‌توانید تولید کارتن مورد نیاز مشتری‌های خود را بصورت اجرتی به سایر شرکت‌های کارتن سازی بسپارید که این امر سبب می‌شود کار شما بر روی روال بیوفتد و ریسک شما برای راه‌اندازی کارگاه کارتن سازی بسیار کمتر شود.

 

پس از کسب اطلاعات کافی در رابطه با حوزه فعالیت و تعیین بودجه اولیه حالا باید به دنبال دریافت مجوزهای لازمه از وزرات صنایع باشید. پس از ثبت نام و ارائه مدارک با پرداخت مبلغ کارشناسی در صورت صلاحیت، می‌توانید تایید نهایی را از ریاست مربوطه دریافت نمایید.

 

پس از طی کردن مراحل فوق و دریافت مجوز باید به دنبال انتخاب محل مناسب و خرید دستگاه‌های ضروری برای آغاز کار بروید. در هنگام انتخاب محل مناسب تمامی فاکتورهای مربوط به این موضوع را در نظر داشته باشید تا در آینده مجبور به تغییر مکان نباشید. دسترسی راحت، فضای کافی برای دستگاه‌ها و… از جمله مواردی است که باید در انتخاب محل به آن‌ها دقت فرمایید که معمولا بدلیل تجمع شرکت‌های گوناگون در شهرک‌های صنعتی، احداث شرکت کارتن سازی در شهرک صنعتی شما را برای جذب مشتری و تولید کارتن مقوایی چند قدم جلو خواهد انداخت.

برای تهیه دستگاه نیز در ابتدا مشخص نمایید که چند نوع کارتن می‌خواهید تولید کنید و برای تولید آن‌ها وجود کدام دستگاه‌ها ضروری است. (در ادامه دستگاه‌های مورد استفاد در صنعت کارتن سازی را به تفکیک شرح خواهیم داد.)

پس از مهیا نمودن شرایط اولیه باید بدنبال مواردی همچون تامین برق کارگاه، تسوبه هوا و… بروید.

 

 

انواع تولیدات شرکت کارتن سازی

انواع تولیدات شرکت کارتن سازی

تولیدات شرکت‌های کارتن سازی به توان ماشین آلات و ظرفیت خط تولید بستگی دارد. هر کارخانه‌ای با توجه به میزان ظرفیت و تجهیزات خود، انواعی از جعبه‌های کارتنی را تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

برخی از کارخانه‌های کارتن سازی بزرگ در کنار تولید کارتن به تولید ورق کارتن سازی نیز می‌پردازند و ورق کارتن مورد نیاز خود و سایر شرکت‌های کارتن سازی را تامین می‌کنند.

تولیدات یک شرکت کارتن سازی بزرگ و مجهز شامل موارد زیر می‌باشد:

هر شرکت کارتن سازی با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت خود می‌تواند تولیدات متفاوتی را عرضه نماید.

شرکت کارتن سازی مسعود با بهره‌گیری از ماشین آلات بروز دنیا و کادری مجرب از جمله شرکت‎های موفق و پیشکسوت کارتن سازی در تهران می‌باشد که قادر به تولید کارتن بسته بندی در انواع و اندازه‌های متفاوت می‌باشد.

 

ماشین آلات کارتن سازی

در صنعت کارتن سازی برای تولید یک کارتن مقوایی، نیازمند تجهیزات و ماشین آلاتی هستیم که روند تولید را آسان‌تر و سریع‌تر نماید. عمده فعالیت‌ها در تولید کارتن توسط ماشین آلات انجام  می‌شود.

در کارتن سازی روند کار هر دستگاه به دستگاه دیگر متصل می‌باشد؛ به عبارت ساده‌تر کارتن یا ورق کارتن با وارد شدن به هر دستگاه، تغییرات بر روی آن اعمال و وارد دستگاه دیگری می‌شود. در واقع خروجی یک دستگاه ورودی دستگاه دیگر خواهد بود.

البته به این نکته توجه داشته باشید برخی از دستگاه‌ها دارای تکنولوژی جدیدی هستند که برای استفاده درست ار آن‌ها می‌بایست از متخصصان ماهر و با تجربه در این زمینه کمک گرفته شود.

در ادامه مطالب دستگاه‌های مورد نیاز در صنعت کارتن سازی را نام برده و به تفکیک توضیح خواهیم داد.

دستگاه منگنه کارتن

دستگاه منگنه کارتن سازی

 

 

دستگاه منگنه زن برای ساخت و طراحی جعبه‌هایی که قابلیت استفاده از چسب را ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کارتن‌هایی مانند کارتن لمینتی که پوشش سلفونی آنها مانع استفاده از چسب شده است، دستگاه منگنه زن بسیار جایگزین مناسبی خواهد بود.

دستگاه‌های منگنه زن دارای انواع شارژی، بادی و دستی است که با توجه به کاربرد هر یک در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

دستگاه تسمه کش

دستگاه تسمه کش کارتن سازی

 

 

این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه‎ها در صنعت کارتن سازی می‌باشد. عملیات کشش، دوخت، برش و بسته بندی کارتن‌های آماده توسط این دستگاه انجام می‌شود. تولیدات شرکت‌های کارتن سازی در مرحله نهایی توسط این دستگاه بسته‌بندی می‌شوند که دستگاه تسمه کش نیز انواع دستی، نیمه اتومات و اتومات دارد که با تسمه کش کردن کارتن‌ها باعث ایجاد نظم و جابجایی راحت‌تر آن‌ها می‌شوند.

 

 

 

 

دستگاه چاک زن

دستگاه چاک زن کارتن سازی

 

برای برش طول و عرض جعبه‌ها و جدا کردن آنها نیاز به دستگاه برش نیاز خواهیم داشت که دستگاه چاک با تنظیمی ساده و آسان این کار را انجام می‌دهد.

این دستگاه برای تولید کارتن‌های بزرگ در تیراژهای پایین مناسب می‌باشد.

دستگاه چاک زن در دو نوع دستی و اتومات در بازار وجود دارد که البته نوع دستی آن قیمت پایین‌تری دارد و بیشتر مورد استفاده تولیدکنندگان کارتن قرار گرفته است.

 

 

دستگاه دایکات روتاری

دستگاه دایکات روتاری کارتن سازی

 

از این دستگاه برای تنظیم ابعاد ورق کارتن اعم از خط درب، ارتفاع، طول و عرض مناسب می‌باشد.

با استفاده از این دستگاه می‌توان ورق کارتن را در اندازه‌های مختلف با استفاده از قالب برش کارتن، تولید کرد.

دستگاه دایکات روتاری یکی از مهم‌ترین ماشین آلات کارتن سازی می‌باشد که تولیدکنندگان کارتن برای سفارش‌های تیراژ بالا می‌توانند از آن استفاده نمایند.

 

 

 

دستگاه لب چسب

دستگاه لب چسب کارتن سازی

 

 

از این دستگاه برای چسباندن لبه‌های کارتن به یکدیگر و فرم دهی آن‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه برای شرکت‌ها و یا کارگاه‌های کارتن سازی‌ای مناسب می‌باشد که سفارش تیراژ دارند و می‌خواهند به عمل چسب زنی سرعت ببخشند و بجای استفاده از قلم یا فوم برای چسب زنی توسط نیروی انسانی، از این دستگاه برای چسباندن کارتن‌ها استفاده کنند.

 

 

 

دستگاه دایکات فکی

دستگاه دایکات فکی کارتن سازی

 

 

برای برش‌های انبوه انواع کارتن، ورق‌های فلزی و چرمی از دستگاه دایکات فکی استفاده می‌شود که عمده استفاده آن در صنعت کارتن سازی است. کارایی این دستگاه نیز همانند دستگاه دایکات روتاری است که در مقایسه با آن نیاز به احتیاط بسیار بیشتری برای کارکردن است و از دستگاه دایکات فکی معمولا برای سفارش‌های کم تیراژ استفاده می‌شود.

 

 

 

 

انواع دستگاه دایکات

  • دستگاه دایکات پینگ پونگی (Rail Cutting Machine)
  • دستگاه دایکات فکی (Platen Die Cut Machine)
  • دایکات روتاری یا دوار (Rotary Die Cutting)

 

دستگاه لمینت کارتن

دستگاه لمینت کارتن سازی

 

 

برای تولید کارتن بسته بندی ضد آب، باید از یک لایه لمینت بر روی کارتن مقوایی استفاده شود. لمینت کارتن با ایجاد یک لایه سلفونی بر روی کارتن مانع نفوذ آب به درون آن می‌شود و همچنین با لمینت نمودن کارتن بسته بندی انتخابی خود می‌توانید طرح‌ها و الگوهای منتوعی را بر روی آن چاپ نمایید. لمینت کارتن بدلیل برخورداری از قیمت بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی کارتن مقوایی لوکس محسوب می‌شود که برای محصولات گران قیمت و ارزشمند از آن استفاده می‌شود.

 

 

دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو کارتن سازی

 

این دستگاه از نوعی کلیشه ژلاتینی ساخته شده است که برای ایجاد انواع چاپ‌های رنگی و ساده بر روی کارتن با قدرت و کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه چاپ فلکسو با قابلیت چاپ یک الی چهار رنگ بسیار مناسب برای چاپ بر روی انواع کارتن‌های بسته بندی می‌باشد و در سفارش‌های تیراژ بالا، آن‌را بکار می‌گیرند.

 

 

به این نکته توجه داشته باشید*

در ابتدا برای راه اندازی و آغاز فعالیت در صنعت کارتن سازی می‌بایست با هزینه اولیه‌ای که در اختیار دارید حداقل تجهیزات لازم را برای شروع کار تهیه نمایید و در ادامه مسیر به مرور زمان خط تولید را مجهز نمایید و با توجه به گران بودن ماشین آلات کارتن سازی، نیازی نیست همه‌ی ماشین آلات کارتن سازی را خریداری نمایید.

 

قیمت ماشین آلات کارتن سازی

ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز در صنعت کارتن سازی دارای انواع متفاوتی هستند که برحسب کارایی و عملکرد مورد استفاده قرار گرفته و قیمت گذاری می‌شوند.

با توجه به نوسانات موجود در بازار، ممکن است قیمت دستگاه‌ها هر روز افزایش و یا کاهش یابد. برخی از ماشین آلات کارتن سازی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند برحسب دلار ارزش گذاری می‌شوند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت دستگاه کارتن سازی ثابت نیست و با توجه به شرایط اقتصادی دچار تغییر می‌شود.

برای شروع فعالیت تلاش کنید ابتدا دستگاه‌های ضروری که در روند کار بسیار حیاتی هستند را تهیه نمایید و پس از رسیدن به سود مورد نظر اقدام به مجهز نمودن خط تولید خود نمایید.

دستگا‌ه‌هایی که در صنعت کارتن سازی بسیار اهمیت دارند و وجود آنها برای هر کارحانه کارتن سازی لازم است را در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • دستگاه لمینت کارتن
  • دستگاه برش کارتن
  • دستگاه چاک زن
  • دستگاه دایکات
  • دستگاه لب چسب
  • دستگاه تسمه کش
  • دستگاه منگنه زن
  • وجود یکی از دستگاه های چاپ فلکسو، افست و…

 

چاپ روی کارتن و جعبه مقوایی

چاپ روی کارتن

یکی از موضوعات بسیار مهم که در هنگام تهیه بسته بندی باید به آن توجه داشته باشید، چاپ روی کارتن است. هرچقدر که محصول شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، ولی بسته بندی زیبا و جذاب نداشته باشد، فروش چندانی نخواهد داشت.

یکی از روش‌های بازاریابی و افزایش فروش محصولات، استفاده از طرح‌ها و الگوهای متنوع بر روی بسته بندی آنها است، زیرا ظاهر محصول اولین چیزی است که مشتری آن را تماشا کرده و ترغیب به حرید محصول می‌شود.

در چاپ کارتن مقوایی از ۳ نوع چاپ افست، فلکسو و سیلک استفاده می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

چاپ افست

دستگاه چاپ افست

کیفیت چاپ افست یا لمینتی بسیار عالی است ولی باتوجه به قیمت بالای این نوع چاپ، برای استفاده در تیراژهای بالا و عمده مناسب است. از این چاپ برای چاپ لیبل و برچسب بسیار استفاده می‌نمایند.

از چاپ افست بیشتر برای چاپ کارتن‌های لمینتی استفاده می‌شود که به همین دلیل به آن چاپ لمینتی نیز گفته می‌شود.

چاپ افست از سرعت بالایی برخوردار است و از ۴ رنگ اصلی تشکیل شده است که با ترکیب آنها می‌توان رنگ‌های متنوعی را ایجاد کرد.

 

چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو

از جمله روش‌های محبوب در صنعت کارتن سازی، روش چاپ فلکسو است که از طریق کلیشه ساخته شده توسط شرکت‌های کلیشه سازی صورت می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان بر روی سطوح مختلفی مانند کاغذ، کارتن، فویل و… چاپ ایجاد نمود.

روش چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی بدلیل برخورداری از هزینه مناسب و بصرفه، دقت بالای دستگاه، سرعت چاپ بالا و… از دیگر روش‌های چاپ متمایز می‌باشد.

همچنین بخوانید:

چاپ فلکسو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 

چاپ سیلک

دستگاه چاپ سیلک

سومین روش چاپ معرفی شده که می‌توان بر روی جعبه کارتنی و مقوایی انجام داد، چاپ سیلک می‌باشد. چاپ سیلک از روش‌های قدیمی است که بصورت مستقیم بر روی کارتن انجام می‌گیرد و امروزه به دلیل پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی، این روش کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این نوع چاپ می‌توان بر روی کاغذ، پارچه، جعبه کفش، جعبه میوه، کارتن مادر و… استفاده نمود.

بدلیل سرعت کم، کیفیت و ظرافت پایین چاپ سیلک بهتر است در تیراژهای پایین از آن استفاده شود.

 

چاپ کارتن و جعبه مقوایی هر کدام پروسه‌ی جداگانه‌ای را طی می‌کنند که با یکدیگر متفاوت هستند.

چاپ روی کارتن مقوایی در ۲ نوع چاپ فلکسویی و لمینتی به بازار عرضه می‌شود. که چاپ فلکسویی دارای روند ساده‌تری نسبت به چاپ لمینتی است.

در جعبه سازی چاپ به صورت مستقیم به روش افست بر روی مقوا انجام می‌شود. جعبه‌های مقوایی در مقایسه با کارتن‌ها مقاومت کمتری دارند که در انواع سینگل، ۳لایه و ۵لایه تولید می‌شوند.

 

امروزه بسیاری از خریداران شیفته محصولاتی می‌شوند که در نگاه اول از ظاهری جذاب و زیبا برخوردار باشند. پس توصیه می‌شود با تهیه بسته بندی مناسب محصول و ایجاد چاپ‌های متنوع بر روی آن تاحد امکان به زیبایی بسته بندی محصول خود بیافزایید.

هرگز از اهمیت این موضوع غافل نشوید و اگر می‌خواهید محصول‌تان فروش بیشتری را به همراه داشته باشد حتما در کنار کیفیت به ظاهر بسته بندی آن نیز توجه فرمایید.

برای مطالعه مطالب بیشتر و درک بهتر اهمیت چاپ برروی بسته بندی محصولات می توانید مقاله اهمیت چاپ در بسته بندی و انواع آن را مطالعه نمایید.

 

محاسبه قیمت نهایی کارتن

کارتن‌های بسته بندی دارای انواع و ابعاد متفاوتی هستند که با توجه به سفارش مشتریان بر روی آنها قیمت گذاری صورت می‌گیرد. بنابراین نمی‌توانیم برای تمامی کارتن‌های بسته بندی قیمت یکسانی را مشخص کنیم.

سایز و ابعاد از عوامل مهم تعیین قیمت کارتن مقوایی می‌باشد که علاوه بر این‌ها عوامل دیگری نیز بر تعیین قیمت کارتن بسته بندی موثر هستند، مانند:

  • نوع چاپ
  • جنس کاغذ رویه و زیره
  • تعداد رنگ چاپ
  • نوع کارتن (دایکاتی، لمینتی، هارد باکس و…)
  • هزینه ساخت کلیشه
  • نوع کاغذ فلوت
  • هزینه طراحی
  • و…

 

پس از مشخص نمودن جزئیات هر مورد توسط مشتری، تولیدکنندگان قیمت نهایی کارتن را اعلام می‌کنند. گاهی ممکن است قیمت‌های گفته شده توسط شرکت‌های کارتن سازی با یکدیگر مغایرت داشته باشد که در این شرایط باید چندین شرکت/کارگاه را مورد ازریابی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین تولید کننده را با قیمت مناسب انتخاب نمایید.

 

ویژگی یک کارتن بسته بندی خوب

تا کنون با اطلاعاتی در رابطه با جنس کارتن، ورق کارتن، انواع چاپ و… آشنا شده‌اید. حال با در نظر گرفتن تمامی نکات گفته شده باید دریابیم که کارتن مناسب و خوب باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد.

سعی کنید در هنگام خرید و سفارش بسته بندی مدنظر خود تمامی فاکتورهای موجود را بررسی نمایید و از بین آن‌ها بهترین بسته بندی را از معتبرترین و بروزترین شرکت کارتن سازی تهیه نمایید.

ویژگی‌های بسته بندی

  • جلوگیری از آسیب و ضربه
  • جلوگیری از نفوذ آب به درون بسته بندی
  • کیفیت بالا
  • طراحی متناسب با محصول
  • داشتن طرح‌ها و الگوهای متنوع

 

در هنگام سفارش به کارخانجات کارتن سازی، حتما شرکت مدنظر خود را بررسی نمایید تا :

  1. تنوع محصولات بالایی داشته باشند.
  2. قیمت مناسب وبصرفه‌ای ارایه دهند.
  3. توان تولیدی بالایی داشته باشند.
  4. از پرسنل مجرب و ماهر در بخش‌های مختلف استفاده نمایند.

 

معرفی چند شرکت کارتن سازی بزرگ

صنعت کارتن سازی انقدر دارای اهمیت است که امروزه شرکت‌های بسیاری در سراسر کشور در حال فعالیت در این صنعت می‌باشند.

از حمله شرکت‌های کارتن سازی معتبر و موفق در حوزه کارتن سازی شامل:

 

شرکت کارتن سازی در تهران

تمامی موارد مطرح شده زمانی به بهترین شکل انجام می‌گیرد که شما کارخانه کارتن سازی مناسب و معتبر را انتخاب نموده باشید.

شرکت کارتن سازی مسعود یکی از مجهزترین کارخانه‌های کارتن سازی تهران با بیش از ۴۰ سال تجربه یکی از تولیدکنندگان کارتن مقوایی در تهران می‌باشد که قابلیت ارسال تولیدات خود را به سرتاسر ایران عزیزمان دارد.

این شرکت کارتن سازی تاکنون توانسته است با سابقه طولانی و درخشان خود در این حوزه نظر مصرف‌کنندگان خود را جلب نموده و با بسیاری از برندهای معتبر داخلی همکاری نماید.

در سراسر ایران شرکت‌ها و کارخانجات بسیاری وجود دارد که در زمینه تولید کارتن مقوایی و ورق کارتن تولیدات متفاوتی را عرضه می‌نمایند. شرکت کارتن سازی مسعود با استفاده از ماشین آلات بروز در کنار پرسنل مجرب و کارآزموده تولید انواع کارتن ساده، لمینتی، دایکاتی و… با قابلیت چاپ‌های متنوع را به محصولات خود افزوده است تا مشتریان به راحتی بتوانند محصول بسته بندی مورد نیاز خود را سفارش دهند.

 

 

راه های ارتباطی شرکت مسعود کارتن

 

 

برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از راهنمایی و تجربیات کارشناسان و مشاوران ما استفاده نمایید. شرکت کارتن سازی مسعود همواره آماده خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز می‌باشد.

برای برقراری ارتباط با کارشناسان شرکت مسعود کارتن می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را ثبت نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست