کارتن دایکاتی - جعبه دایکاتی
آموزشی

کارتن دایکاتی چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

5/5 - (28 امتیاز)
  • 1092 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

همان‌طور که می‌دانید بازار جعبه و کارتن تنوع بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید انواع کارتن را در سایزها و اشکال مختلف پیدا کنید و برحسب نوع بسته بندی و نیاز خود کارتن یا جعبه مورد نیاز خود را بیابید. یکی از انواع کارتن‌های بسته بندی در صنعت کارتن سازی، کارتن دایکاتی می‌باشد. دایکات در لغت به معنای قالب است و در واقع کارتن دایکاتی یعنی کارتنی که شکل عادی یک کارتن را نداشته باشد. ما در این مقاله از  وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود می‌خواهیم به بررسی هرچه بیشتر این نوع کارتن از جمله:

کارتن دایکاتی چیست؟

مراحل ساخت کارتن دایکاتی چگونه است؟

انواع دستگاه‌های ساخت کارتن دایکاتی کدامند؟

انواع کارتن دایکاتی کدامند؟

اهمیت دایکات در بسته بندی؟

قیمت کارتن دایکاتی؟

و…

 

کارتن دایکاتی چیست؟

دایکات در لغت به معنای نوعی قالب است اما در اصطلاح فنی نوعی از دستگاه‌های برش ورق کارتن اعم از: مقوا، پلاستیک، فلز، انواع جعبه و کارتن گفته می‌شود که با استغاده از ماشین آلات برای تولید انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از دستگاه دایکات می‌توانیم یک برش را در اشکال مختلف بارها و بارها بدون دخالت قیچی و شابلون و تیغ موکت بری، در بیاوریم، هم‌چنین استفاده از دستگاه دایکات در صنعت کارتن سازی موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود و هم‌چنین اَشکال را به صورت کاملا دقیق و حرفه‌ای در می‌آورد.

لازم به ذکر است که در ابتدا از این نوع دستگاه و برش فقط برای تولید کارتن کفش استفاده می‌شد اما بعدها تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که به دلیل مقاومت و کیفیت بالای این نوع کارتن‌ها از آن در بسته بندی صنایع دیگر نیز استفاده کنند.

روش و مراحل ساخت کارتن دایکاتی چگونه انجام می‌شود؟

برای تولید کارتن دایکاتی ابتدا لازم است قالبی متناسب با شکل مورد نظر داشته باشید. قالب مورد نظر با تخته‌ها و تیغه‌های فلزی ساخته می‌شود و سپس ورق‌های کارتنی و مقوایی را در کنار هم روی یک قالب قرار دهید و کارتن‌ها را با قالب مورد نظر شکل دهید که این کار در کارگاه‌های تولید کارتن و جعبه توسط دستگاه‌های دایکات به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

انواع دستگاه برای ساخت کارتن دایکاتی کدام‌اند؟

امروزه برای تولید کارتن‌های دایکاتی از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله به توضیح مختصری از هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

دستگاه دایکات پینگ پونگی (Rail Cutting Machine)

این دستگاه همان‌طور که از نامش پیداست بیشتر شبیه به میز پینگ پونگ است و نام دیگر آن نیز دستگاه ریلی می‌باشد. این دستگاه همانند بازی پینگ پنگ که به دو بازیکن نیاز دارد، دایکات پینگ پنکی هم به دو نیرو انسانی برای نظارت و اجرای فرایند تولید نیاز دارد.

دستگاه دایکات فکی (Platen Die Cut Machine)

این نوع دستگاه در زمان تیغ زدن ورق‌های کارتن همانند آرواره‌های فک عمل می‌کند که به همین دلیل به آن دستگاه دایکات فکی می‌گویند.

دستگاه دایکات فکی یک نمونه ساده و در عین حال پرکاربرد در میان دستگاه‌های دایکات می‌باشد. این ماشین برای برش زدن محصولات کاغذی، مقوایی، کارتنی و چرمی مانند (‌برش لیبل، استیکر، جعبه و پاکت) که ضحامت و استقامت کمتری دارند استفاده می‌شود، هم‌چنین برای برش زدن با این دستگاه یک قالب باید بر روی آن قرار گیرد و از طریق فشاری برابر با ۲۵۰تن یا بیشتر بر روی محصول مورد نظر شکل دهی یا برش انجام می‌شود.

این دستگاه بعنوان خطرناک‌ترین دستگاه دایکات شناخته می‌شود، بنابراین شخصی که با آن کار می‌کند باید بسیار با تجربه و حرفه‌ای باشد.

دایکات روتاری یا دوار (Rotary Die Cutting)

دستگاه دایکات روتاری به یک سیلندر بسیار سنگین مجهز است، به همین دلیل برای ایجاد برش بر روی صفحه‌های فلزی از دستگاه دایکات روتاری یا دوار استفاده می‌شود. هم‌چنین این دستگاه توانایی برش بر روی ورق‌های صاف و استوانه‌ای را نیز دارد.

یکی از مزیت‌های دستگاه دایکات روتاری پسماند کم آن می‌باشد و هم‌چنین این دستگاه برای برش موادی که نباید با تیغ برش تماس داشته باشند نیز بهترین گزینه می‌باشد.

 

انواع کارتن دایکاتی کدام‌اند؟

کارتن دایکات نیز مانند سایر انواع کارتن‌ها در صنعت کارتن سازی انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود، توضیحاتی راجب آن‌ها خواهیم داد.

کارتن دایکاتی تلسکوپی

این نوع کارتن دایکاتی از دو قسمت رویه و زیره تشکیل شده است مانند کارتن موز و خرما

کارتن دایکاتی دسته دار

در این نوع کارتن دایکاتی در دو طرف جعبه یا کارتن یا در بالای آن دسته‌هایی تعبیه شده است و معمولا برای بسته بندی هدایا یا اسباب بازی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارتن دایکاتی بدون درب

از این نوع کارتن دایکاتی معمولا برای حمل وسایل سنگین مانند لوازم خانگی، اجاق گاز، بخاری و… استفاده می‌شود.

کارتن دایکاتی سوراخ دار

از این نوع کارتن دایکاتی معمولا برای بسته بندی محصولات لبنی و دریایی و برخی میوه‌ها در تره‌بار استفاده می‌شود که در صنعت کارتن سازی به آن کارتن سردخانه‌ای می‌گویند.

کارتن دایکاتی یک درب

از این نوع کارتن برای نمایش محصولات استفاده می‌کنند که شما به راحتی بتوانید محصول داخل بسته بندی را تماشا کنید.

 

اهمیت کارتن دایکاتی در صنعت بسته بندی چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته در تولید کارتن‌های دایکاتی صرفه جویی در زمان است چرا که بخش زیادی از کار توسط دستگاه صورت می‌گیرد و به همین دلیل دقت و ظرافت کار نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه کارتن دایکاتی تولید شده به بسته بندی کاملا حرفه‌ای تبدیل می‌شود که این موضوع نقش بسیار مهمی در افزایش رقابت برای خرید در مصرف کنندگان می‌شود.

قیمت کارتن دایکاتی چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه قیمت تمام شده تولید کارتن و جعبه بسته بندی باید مواردی از جمله: ابعاد کارتن، تعداد، نوع چاپ و تعداد رنگ، نوع ورق مصرفی و غیره در اختیار شرکت کارتن سازی قرار داد که باتوجه به این موارد قیمت تولید هر نوع کارتن بسته بندی متفاوت خواهد بود.

کارتن‌های دایکاتی در دو نوع فلکسو و کارتن لمینتی قابل تولید می‌باشند که کارتن‌های فلکسو چاپ ساده‌تری دارند و کارتن‌ها و جعبه‌های لمینتی می‌توانند بدون محدودیت در چاپ و طرح‌های مختلف تولید شوند، لازم به گفتن است در تولید کارتن‌های دایکاتی به دلیل استفاده از قالب در فرآیند تولید کارتن با برش‌های خیلی منظم، دقیق و زیبا ساخته می‌شود به همین منظور از قیمت بالاتری نسبت به کارتن‌های ساده برخودار هستند.

اگرچه قمیت کارتن‌های دایکاتی نسبت به کارتن‌های ساده بیشتر است اما این افزایش در مقایسه با استحکام، مقاومت و زیبایی و شکیل بودن کار اصلا به چشم نمی‌آید و از دید تولیدکنندگان ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارند، چراکه بدلیل بسته بندی زیبا و حرفه‌ای‌تر ذهنیت مثبتی برای خرید در ذهن مشتریان محصول ایجاد می‌کنند.

 

ما در این مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود شما را با کارتن دایکاتی و نحوه تولید و انواع کارتن دایکاتی آشنا کردیم، امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را دراختیار شما کاربران عزیز گذاشته باشیم.

گروه کارتن سازی مسعود همواره آماده قبول سفارشات در کلیه زمینه‌های چاپ و بسته بندی، تولید کارتن و جعبه در انواع و اشکال مختلف در سرتاسر ایران می‌باشد. برای استعلام قیمت‌ها و تماشای نمونه کارهای بیشتر و هم‌چنین مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بتوانید بهترین و با کیفیت‌ترین نوع بسته بندی را متناسب با محصول خود سفارش دهید.

 

شماره تماس شرکت کارتن سازی مسعود : ۰۲۱۳۳۵۶۷۲۳۱

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست