• خانه
  • وبلاگ
  • دستگاه تسمه کش یا تسمه زن چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟
دستگاه تسمه کش
وبلاگ, آموزشی

دستگاه تسمه کش یا تسمه زن چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟

5/5 - (5 امتیاز)
  • 169 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

دستگاه تسمه کش یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته بندی در این صنعت می‌باشد که دارای انواع مختلفی است.

در هرکدام از انواع دستگاه تسمه کش محصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این بخش از وبلاگ مسعود کارتن قصد داریم شمارا با یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت بسته بندی آشنا سازیم و تمامی اطلاعات لازم و ضروری در خصوص دستگاه تسمه کش را در اختیار شما قرار دهیم.

 

در ابتدا لازم با  محصولی که در دستگاه تسمه کش مورد استفاده قرار می‌گیرد کمی آشما شوید.

تسمه بسته بندی نواری باریک از جنس فلز یا پلاستیک است که مانند کمربندی به دور کارتن بسته بندی پیچیده می‌شود و از محصول بسته بندی شده محافظت می‌نماید.

تسمه بسته بندی در انواع و رنگ‌های متنوع با کاربردهای متفاوت در بازار وجود دارد که هرکدام برحسب کاربرد در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دستگاه تسمه کش چیست؟

دستگاه تسمه کش کارتن

درنوشته پیشین شمارا با تسمه بسته بندی آشنا ساختیم و برخی ازمزایا و کاربرد این محصول را شرح دادیم. که برای مطالعه می توانید به وبلاگ مسعود کارتن مراجعه نمایید.

یکی از ابزارهای حیاتی در عملیات بسته بندی کارتن، دستگاه تسمه کش کارتن است. از دستگاه تسمه کش یا تسمه زن جهت تسمه زنی بسته‌های کالا استفاده می‌شود که با بهره‌گیری از این دستگاه دیگر نیازی به نیروی انسانی برای انجام این کار نخواهید داشت و این دستگاه با سرعت بیشتر فرآیند تسمه کشی را بر روی بسته بندی مورد نظر انجام می‌دهد.

 

روش کار دستگاه تسمه کش

استفاده از دستگاه تسمه کش بسیار راحت و آسان است و باکمی دقت می‌توانید به راحتی تسمه را به دور بسته بندی پیجیده و از محصول خود محافظت نمایید.

در این روش ابتدا کارتن یا بسته بندی روی دستگاه قرار داده می شود و سپس اپراتور تسمه را به دور بسته بندی می‌پیچد و سر بسته را به داخل می کشاند.

در مرحله آخر با محکم کردن تسمه دور بسته بندی با استفاده از المنت حرارتی، تسمه را روی تسمه طرف دوم می چسباند و توسط کاتر تسمه را قطع می کند.

تمامی مراحل بدون دخالت نیروی انسانی و توسط دستگاه صورت می گیرد.

پیشنهاد می‌شود در صورتیکه بسته بندی شما کوچک بود برای حمل راحت، تعدادی از آنها را درون یک کارتن بزرگتر قرار دهید. البته این کار گاهی توسط شرکت‌های بسته بندی صورت می‌گیرد و در آخر برای حفظ استحکام و جلوگیری از آسیب از این دستگاه برای تسمه کشی برروی بسته استفاده می‌نمایند.

 

انواع دستگاه تسمه کش

دستگاه تسمه کش در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بهترین نمونه‌های موجود در بازار را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد که شامل:

  • دستگاه تسمه کش دستی
  • دستگاه تسمه کش بادی
  • دستگاه تسمه کش برقی
  • دستگاه تسمه کش شارژی

 

در ادامه به بیان ویژگی‌ها و کاربردهای هرنوع دستگاه تسمه کش خواهیم پرداخت.

دستگاه تسمه کش دستی

دستگاه تسمه کش دستی

دستگاه تسمه کش دستی، ساده ترین نوع دستگاه تسمه زنی  است که تمام مراحل تسمه کشی در این دستگاه توسط دست انجام می‌شود.

تسمه کش دستی یکی از تجهیزات جانبی ماشین آلات بسته بندی است که از آن بیشتر برای تسمه کشی کارتن مقوایی یا چوبی با استفاده از تسمه پلاستیکی استفاده می شود.

عملکرد این دستگاه بگونه ای است که ابتدا می‌بایست تسمه را دور بسته بندی کشیده و ابتدا و انتهای تسمه را زیر دستگاه تسمه کش دستی قرار دهید و توسط اهرم دستگاه، تسمه را سفت ومحکم کنید و سپس با استفاده از انبر دو سر بسته را به چفت کنید بعد از آن دستگاه را تسمه جدا کنید.

از مزیت‌های دستگاه تسمه کش دستی عبارتند از:

  • بسته بندی کارتن در تمامی ابعاد
  • وزن سبک دستگاه
  • روش کار آسان

 

ولی با توجه به آن که تمامی مراحل تسمه کشی در این دستگاه توسط دست انجام می گیرد، سرعت کار پایین و امکان خطا در آن بسیار است.

 

دستگاه تسمه کش بادی

دستگاه تسمه کش بادی

 

با دقت در نام این دستگاه متوجه خواهید شد که انرژی مورد نیاز برای کارکرد این دستگاه باد است که برای استفاده از آن نیاز به یک کمپرسور باد خواهید داشت.

وزن این دستگاه بسیار کم است و به راحتی قابل حمل و مناسب برای تسمه زنی کالاهای بزرگ است. استفاده از دستگاه تسمه کش بادی می‌توانید انواع کارتن‌های بزرگ را با اطمینان تسمه کشی کنید و دیگر نگران آسیب رسیدن بسته در هنگام جابجایی نباشید.

از جمله مزیت‌های دستگاه تسمه کش بادی شامل:

  • روش کار بسیار راحت
  • امکان استفاده از تسمه فلزی، پلاستیکی و کریستالی
  • سرعت ودقت بالا

 

از دستگاه تسمه کش بادی نمی‌توان در مدت طولانی استفاده نمود و هرچند وقت باید مخزن آن چک و میزان فشار هوای آن تنظیم گردد.

 

دستگاه تسمه کش برقی

دستگاه تسمه کش برقی اتومات

از مهم‌ترین و پرفروش ترین دستگاه تسمه کش، نوع برقی آن است که آن هم در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار وجود دارد.

این دو نوع دستگاه تسمه کش برقی توسط انرژی الکتریکی برق کار می‌کنند و با اتصال به برق شهری می‌توان براحتی از آن بهره گرفت.

در نوع تمام اتوماتیک تنها کافی است کارتن را در محفظه ورودی دستگاه قرار داده و دکمه آن را فشار دهید ولی در نوع نیمه اتوماتیک، شخصی باید مسیر تسمه را هدایت کند تا فرآیند تسمه کشی انجام گیرد.

سرعت دستگاه تمام اتوماتیک بیشتر از دستگاه نیمه اتوماتیک است و همچنین دقت دستگاه تسمه کش برقی نیمه اتومات کمتر از اتوماتیک آن است.

ولی با استفاده از دستگاه تسمه کش برقی نیمه اتوماتیک می‌توان کارتن های بزرگ‌تری را تسمه کشی کرد.

 

دستگاه تسمه کش شارژی

دستگاه تسمه کش شارژی

یکی دیگر از انواع دستگاه تمسه کش، تسمه کش شارژی است که نوعی از دستگاه تسمه کش دستی است با این تفاوت که در آن از باتری استفاده می‌شود.

به دلیل استفاده از باتری سرعت دستگاه افزایش یافته و برای کارتن‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزیت اصلی این دستگاه حذف کابل برق و استفاده از باتری است که به همین دلیل می‌توان براحتی آن را حمل کرد.

ولی وزن آن در مقایسه با دستگاه تسمه کش دستی بیشتر است که کمی کار را سخت می‌کند.

 

مزایای استفاده از دستگاه تسمه کش

در صنایع گوناگون هر ماشینی برحسب مزیت‌های منحصر به فرد و کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشناییت با مزایا و ویژگی‌های هر دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که ضمن شناخت و نقد محصول بتوانید ارتباط آن با کسب و کارهای مرتبط را درک نمایید.

دستگاه تسمه کش نیز برحسب برخی ویژگی و مزیت‌ها به یکی از ماشین آلات پرکاربرد در صنعت بسته بندی تبدیل شده است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

  • عدم نیاز به نیروهای کار و استفاده از آنان در مکان های دیگر
  • عدم نیاز به استراحت دستگاه وقابلیت کار در تمامی ساعات روز
  • قابلیت تنظیم فشار تسمه بسته بندی
  • قابلیت تنظیم کشش تسمه بسته بندی
  • قابل استفاده در بسته های با حداکثر وزن ۸۰ گیلوگرم
  • و…

 

اهمیت دستگاه تسمه کش

با استفاده از دستگاه تسمه کش، بسته بندی در ایمنی کامل بصورت پک در آمده و دیگر مشکلی در جابجایی و حمل آن ها نخواهید داشت.

در صورت استفاده از این دستگاه حتی می‌توانید محصولاتی که نمی‌شود آنها را درون جعبه یا کارتن قرار داد را نیز نوعی بسته بندی و تسمه کشی نمایید مانند میلگرد، لوله، ورق کارتن و …

همه ما بارها شاهد آن بوده‌ایم که وسایل و کالاهایمان در هنگام جابجایی و یا بارگیری دچار آسیب شده و صدمه دیده اند، با استفاده از دستگاه تسمه بسته بندی به دور محصولات، می‌توان ایمنی محصولات را افزایش داده و در نهایت صحت آنها را جابجا کرد.

 

 راهنمای خرید دستگاه تسمه کش

در هنگام خرید دستگاه تسمه کش حتما انواع آن را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید تا دریابید دستگاه‌ها چه تفاوت‌هایی باهم دارند و کدام نوع مناسب کسب و کار شما خواهد بود.

و نکته دیگر آن است که در هنگام خرید بهتر است دستگاه مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر تهیه نمایید تا از اصالت وکیفیت قطعات آن اطمینان حاصل نمایید.

برای این کار حتما در هنگام خرید به شرکت مورد نظر خود مراجعه نموده و محصول را از نزدیک بررسی و تست کرده و سپس خریداری نمایید.

 

در این بخش از وبلاگ شرکت مسعود کارتن تمامی اطلاعات لازم و ضروری درخصوص دستگاه تسمه کش، اهمیت و مزایای آن را در کنار انواع دستگاه را دراختیار شما عزیزان قرار دادیم تا پس از مطالعه بتوانید دستگاه مورد نیاز کسب و کار خود را تهیه و استفاده نمایید. امیدواریم مطالب ارایه شده جهت بهره مندی شماهم میهنان عزیز مفید واقع گردد.

در صورت سفارش کارتن و یا درخواست مشاوره می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان و مهندسان با تجربه مسعود کارتن ارتباط برقرار نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست