انواع کاغذ و اهمیت آن در کارتن سازی و بسته بندی
وبلاگ, آموزشی

کاغذ و انواع آن در صنعت کارتن و بسته بندی

5/5 - (5 امتیاز)
  • 122 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۱۴

مزایا  و معایب استفاده از کاغذ در صنعت بسته بندی

انواع کاغذ و اهمیت آن در کارتن سازی و بسته بندی

کاغذ یکی از فراورده‌های مهم چوب است. برای ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسیله دستگاه خردکن به خورده چوب و براده چوب تبدیل می‌کنند. سپس خرده چوب‌ها را به وسیله مواد شیمیایی و روش‌های مختلف در برج پخت خمیر تجزیه می‌کنند و از آن‌ها الیاف سلولزی به دست می‌آید که خمیر کاغذ نامیده می‌شود.

 

کاغذ یکی از اجرای مهم بسته بندی است که به عبارتی می‌توان گفت در صنعت بسته بندی همه چیز وابسته به کاغذ است.

تولید انواع کارتن، ساک‌های دستی، جعبه‌های کاغذی و… به نوعی وابسته به کاغذ است. کاغذ در صنعت کارتن سازی و بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاغذ به عنوان مواد اولیه در صنعت کارتن سازی برای تولید جعبه و کارتن مقوایی به کار برده می‌شود.

در این بخش از وب سایت مسعود کارتن به بررسی اهمیت کاغذ در صنعت بسته بندی و بررسی مزایا و معایب آن در صنعت کارتن سازی خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله همراه ما در مسعود کارتن باشید.

 

انواع کاغذ در صنعت بسته بندی

کاغذ به عنوان مواد اولیه در ساخت انواع کارتن و جعبه بسته بندی به کار برده می‌شود که دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این کاغذها دارای مصارف گوناگون و کاربردهای متفاوتی هستند که در این بخش به انواع آن اشاره خواهیم نمود. از مهم‌ترین انواع کاغذ می‌توان به اشاره زیر اشاره نمود:

 کاغذ کرافت (Kraft paper)

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت نوعی کاغذ یا مقوا (کارتن) است که از خمیر کاغذ شیمیایی تولید می‌شود. کاغذ کرافت معمولا با رنگ قهوه‌ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود. این نوع کاغذ با از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است که برای تولید بسته بندی میوه‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 کاغذ تحریر (Printing and writing paper)

کاغذ تحریر

کاغذ تحریر رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع کاغذ است که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاغذ تحریر برای چاپ کاتالوگ، چاپ کتاب، چاپ مجله و روزنامه و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

کاغذ تحریر برخلاف کاغذ گلاسه، دارای سطح بافت دار و چند قسمتی است که موجب جذب راحت‌تر جوهر، حین چاپ و نگارش می‌شود و به همین دلیل کیفیت چاپ و ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند.

کاغذ تحریر نیز دارای انواع متنوعی است که کاربردهای هر یک متفاوت است.

 

کاغذ و مقوای گلاسه (glossy paper)

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه نوعی کاغذ است که در صنعت چاپ بسیار پرمصرف و پرکاربرد است. این کاغذ نوعی روکش براق دارد که به اصطلاح به آن کوتینگ می‌گویند. این روکش از جنس ژلاتین است که سطح کاغذ را نسبت به سایر کاغذها صاف و مسطح کرده است. که در سایزها و گرماژهای مختلفی در بازار عرضه می‌شود.

کاغذ گلاسه را می‌توان به نوعی کاغذ ضد آب دانست زیرا هنگام تولید به خمیر آن پلاستیک اضافه می‌کنند که آن را تبدیل به یک کاغذ مرغوب کرده است.

 

کاغذ روزنامه (Newspaper)

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه، کاغذی است که از تفاله چوب یا خمیر چوب و الیاف بازیافتی، بدون بکارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می‌شود. در طی فرآیند تولید کاغذ روزنامه، لینگین زیادی در فیبر که ماده اصلی تولید کاغذ است باقی می‌ماند و در نتیجه کیفیت و مقاومت کاغذ تولید شده در برابر هر نوع پارگی یا خرابی را کاهش می‌دهد.

مقاومت این کاغذ در برابر نور پائین بوده و باعث شکننده و زرد شدن آن می‌شود.

 

مقوای بازیافتی

کاغذ بازیافتی

به فرآیندی که طی آن موادی که قبلا استفاده شده را طوری تغییر می‌دهند که دوباره بتوان از آن استفاده کرد بازیافت می‌گویند. بیشترین مواردی که بازیافت می‌شود: فلزات، کاغذ و شیشه هستند.

کاغذ بازیافتی که نسبت به کاغذ نو مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر می‌باشد و در عین ارزان بودن برای محیط زیست مفید هستند. مهم‌ترین محصولات بازیافتی شامل کاغذهای فلوتینگ، تست لاینر و وایت تاپ می‌شود.

برای کاهش هزینه‌های تولید بسته بندی می‌توانید از کاغذ بازیافتی استفاده نمایید.

در صنعت کارتن سازی کاغذهایی مانند کاغذ کرافت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند بسته بندی پوشاک، کاغذ کادو، ساک دستی و…

 

چرا کاغذ در صنعت بسته بندی دارای اهمیت است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کاغذ به عنوان مواد اولیه در تولید بسیاری از محصولات بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دلایل محبوبیت کاغذ در این صنعت می‌توان به قیمت مقرون بصرفه و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. از دیگر دلایل کاربرد کاغذ در صنعت بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قابلیت بازیافت پذیری

یکی از مهم‌ترین ویژگی کاغذها، خاصیت بازیافت پذیری آنها است. کاغذ از موادی تولید می‌شود که کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند و به راحتی به آن بازگرداننده می‌شود.

همین امر به نوعی باعث کاهش قیمت کاغذ شده است.

 

زیست تخریب پذیری کاغذ

کاغذ در مقایسه با انواع بسته ‌بندی‌های با جنس‌های دیگر مثلاً شیشه یا پلاستیک نرخ تجزیه پذیری بیشتری دارند. یعنی مثلاً وقتی در معرض محیط‌‌های طبیعی قرار بگیرند به سرعت باکتری‌ها و مخمرها بافت آن را از بین می‌برند.

 

قابلیت چاپ روی کاغذ

یکی دیگر از ویژگی‌های حائز اهمیت کاغذ، قابلیت چاپ مستقیم بر روی کاغذ می‌باشد.

کاغذ نوعی از بسته بندی است که براحتی می‌توان انواع چاپ را بر روی آن انجام داد. با استفاده از کاغذ دیگر نیازی به استفاده از لیبل و برچسب بر روی بسته بندی ندارید.

 

قابلیت استفاده مجدد

کاغذ علاوه بر بازیافت پذیری و زیست تخریب پذیری، از قابلیت استفاده مجدد نیز برخوردار است و می‌توان آن را چندین بار مورد استفاده قرار داد.

گاهی اوقات می‌توانیم الیاف کاغذ را که مناسب بازیافت هستند ۵ تا ۷ بار برای تولید محصولات جدید استفاده کنیم.

 

استقبال بیشتر نسبت به سایر انواع بسته بندی

بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از بسته بندی بازیافت‌پذیر برای محصولات خود استفاده نمایند. محصولاتی که از کاغذ تهیه می‌شوند قابلیت استفاده مجدد و بازیافت‌پذیری دارند که مجموع این عوامل باعث مورد استقبال قرار گرفتن این نوع بسته بندی شده است.

 

استفاده در مصارف گوناگون

کاغذ یکی از انواع بسته بندی است که به راحتی با مواد دیگر ترکیب شده و بسته بندی خلاقانه تولید می‌نماید. پس به راحتی در تولید انواع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزایا کاغذ در صنعت بسته بندی

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده دریافتید که کاغذ نقش بسیار مهمی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد.

از مزایای کاغذ عبارتند از:

  • انعطاف پذیری و شکل پذیری
  • مقاومت در برابر پارگی و کشش
  • ممانعت کننده در برابر نور
  • قابلیت چاپ پذیری
  • قابلیت بازیافت و تجزیه پذیری
  • و…

 

معایب کاغذ در صنعت بسته بندی

برای آشنایی بیشتر با محصولات بسته بندی لازم است در کنار توجه به مزایای کاغذ، به معایب آن نیز توجه شود.

در این قسمت با برخی معایب کاغذ در صنعت بسته بندی آشنا خواهید شد.

استحکام پایین: کاغذ از استحکام پایینی برخوردار است، زیرا بافت آن به گونه‌ای است که براحتی نور، اکسیژن و حتی میکروب وارد آن می‌شود. بنابراین در صورت استفاده در بسته بندی مواد غذایی از عمر آن‌ها کاسته می‌شود.

حجم بالای زباله: کاغذها در مقایسه با زباله‌های دیگر، فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند زیرا چگالی کمتری نسبت به سایر زباله‌ها دارند. زباله‌هایی مانند پلاستیک و شیشه فضای کمتری را نسبت به کاغذ به خود اختصاص می‌دهند.

مصرف منابع طبیعی: تولید کاغذ نیاز به چوب درختان دارد و استفاده بیش از حد از این منابع باعث کاهش جمعیت درختان و کاهش تنوع زیستی می‌شود.

هزینه‌های بالا: تولید کاغذ هزینه‌های بالایی دارد و استفاده از آن در بسته‌بندی محصولات، هزینه‌های بیشتری را برای تولید و بسته‌بندی محصولات ایجاد می‌کند.

آلودگی محیط زیست: تولید کاغذ باعث تولید زباله‌هایی مانند کاغذهای بازیافت‌شده که باعث آب‌های آلوده و گازهای گلخانه‌ای می‌شود که به آلودگی محیط زیست منجر می‌شود.

 

تولید انواع کارتن با استفاده از بهترین کاغذ

کاغذ از پرکاربردترین مواد اولیه برای تولید محصولات بسته بندی است که با برخورداری از مزایای ذکر شده، در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مورد استقبال قرار گرفته شده‌اند.

شرکت‌های کارتن سازی از کاغذ در ترکیبات مواد اولیه انواع کارتن و جعبه مقوایی استفاده می‌نمایند.

شرکت کارتن سازی مسعود با استفاده از مواد اولیه مرغوب، تجهیزات بروز و نیروی انسانی متخصص قادر به تولید انواع کارتن مقوایی، ورق کارتن، کارتن پلاست و سایر محصولات بسته بندی شده است.

شما می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت مواد اولیه شرکت مسعود کارتن سفارشات خود را در انواع و ابعاد گوناگون ثبت نمایید.

امید است با همکاری شما و یاری خداوند متعال بتوانیم در مسیر خدمت رسانی به شما هم وطنان عزیز گامی فراتر برداریم.

برای برقراری ارتباط با شرکت کارتن سازی مسعود می‌توانید از راه‌های ارتباطی قرار داده شد در صفحه تماس با ما، اقدام نموده و با کارشناسان و مهندسان مسعود کارتن ارتباط برقرار نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست