کارتن چیست، انواع کارتن - قیمت کارتن بسته بندی
آموزشی

کارتن چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

4.7/5 - (24 امتیاز)
  • 1119 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۰/۱۲/۰۷

کارتن چیست؟

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کیفیت یک کالا یا محصول که نظر خریدار را به خود جلب می‌کند، بسته بندی آن کالا یا محصول می‌باشد.

امروزه همه مردم با صنعت کارتن سازی آشنایی دارند و می‌دانند از آن در انواع بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود. از کارتن اغلب برای حمل و نقل کالا و جلوگیری از آسیب رساندن به کالا استفاده می‌شود که در این مقاله از وبلاگ سایت شرکت کارتن سازی مسعود می‌خواهیم به بررسی مواد تشکیل دهنده کارتن، انواع کارتن و کاربردهای آن بپردازیم.

 

مواد تشکیل دهنده کارتن چه چیزهایی هستند؟

کارتن‌ها معمولا از ۳لایه یا ۵لایه کاغذ تشکیل می شود که دولایه آن را ورق و لایه میانی کاغذ چین دار(کارتن ۳لایه) و یا ۳لایه کاغذ و دولایه کاغذ چین دار(کارتن ۵لایه) استفاده می‌شود. البته لازم به گفتن است که کارتن‌های ۷لایه نیز وجود دارند که برای مصارف خاصی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد اولیه با توجه به نوع کارتن متفاوت می‌باشد اما می‌توان گفت اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده اولیه برای تولید کارتن، کاغذ می‌باشد که بسته به نیاز و کاربرد آن کارتن، نوع کاغذ هم متفاوت خواهد بود. (کارتن سه لایه و کارتن پنج لایه)

در نهایت می‌توان گفت نوع کارتن، مواد اولیه و کیفیت کارتن به نیاز مصرف کننده و کاربرد استفاده آن بستگی دارد.

استفاده از مواد اولیه مرغوب اصلی‌ترین رُکن در جهت تولید کارتن با کیفیت و ماندگاری بالا می‌باشد.

 

کاربردهای کارتن کدامند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کارتن اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقش را در بسته بندی کالا ایفا می‌کند. عمومی‌ترین نوع استفاده از کارتن را می‌توان به بکارگیری از آن در اسباب کشی دانست و هم‌چنین در بسته‌بندی لوازم خانگی، بسته‌بندی مواد غذایی، خرید پوشاک، لوازم بهداشتی و پلاستیکی، بسته‌بندی انواع میوه در تره‌بار، صادرات و واردات کالاها و… نام برد.

به طور کل می‌توان گفت امروزه برای بسته بندی بهتر و مقاوم‌تر شدن کالاها و محصولات از انواع کارتن در اندازه‌ها و طرح‌های گوناگون استفاده می‌شود.

انواع کارتن بسته بندی

انواع کارتن و مدل‌های مختلف آن عبارتند از:

  • کارتن مقوایی یا کارتن تاشو : یکی از پرکاربردترین انواع کارتن‌ها در بسته بندی محصولات می‌باشد که ماندگاری بیشتر برای محصولات را به همراه دارد.
  • کارتن تخم مرغ : یکی دیگر از انواع کارتن‌ها که برای محافظت بیشتر از تخم مرغ‌ها استفاده می‌شود.
  • کارتن دایکاتی : نوعی از کارتن است که برش و طراحی آن طبق الگوهای داده شده توسط دستگاه‌های دایکات انجام می‌شود که انعطاف .پذیری بالایی دارند و در بسته بندی کفش و یا جعبه‌های پیتزا و… کاربرد دارند
  • کارتن‌های اسپتیک : جنس این نوع کارتن از ورقه ورقه‌های بسته بندی مایع، فویل و پلی اتیلن است که برای نگه‌داری مایعات (شیر،آبمیوه و…) استفاده می‌شود و به دلیل مواد تشکیل دهنده، ماندگاری و کیفیت کالا را حفظ می‌کند و همچنین به دلیل وزن کم، حمل نقل آن آسان می‌باشد.
  • کارتن‌های سخت یا کارتن هاردباکس: همان‌طور که از اسم آن مشخص است دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است و برای محصولات سنگین و لوکس مانند جعبه گوشی، جواهرات و… استفاده می‌شود.
  • کارتن یا جعبه حمل نقل : برای انتقال کالا و اثاث منزل و همچنین ارسال کالا یک فروشگاه به لوکیشن‌های مختلف نیز استفاده می‌شود، که از ۳لایه تشکیل شده‌اند، یک لایه موج دار که بین دولایه مسطح قرار گرفته است.
  • کارتن‌های مونو : در سبک، اندازه، رنگ دلخواه و متناسب با نیاز هر فروشگاه یا شرکتی ساخته می‌شود.
  • کارتن بسته بندی چند لایه : شرکت‌ها و فروشگاه‌ها معمولا برای بسته بندی اجناس و محصولات شکننده، با ارزش و گران‌قیمت به کارتن‌هایی با استحکام بالا نیاز دارند که کارتن‌های چند لایه دوام بسیار بالا به همراه ویژگی بالشتگ را برای این محصولات دارد.
  • کارتن‌های پنجره‌ای : همان‌طور که از نام محصول پیداست قسمتی از کارتن برای تماشای محصول داخل بسته بندی خالی است از این نوع کارتن معمولا برای لوازم تزیینی، لوازم آرایشی و هدیه استفاده می‌کنند.
  • کارتن‌های بوش : این نوع کارتن محبوبیت زیادی برای بسته بندی مواد غذایی، پودرها، مایعات و مواد نیمه جامد دارد زیرا ماهیت مواد را سالم نگه می‌دارد و کیفیت آن را حفظ می‌کند.
  • کارتن لمینتی : در بین کارتن‌های نام برده، محبوب‌ترین نوع  کارتن، کارتن لمینتی می‌باشد که به دلیل حمل و نقل آسان و حفظ کیفیت محصول مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است. این نوع کارتن معمولا برای نگهداری از کالا و اشیا گران قیمت کاربرد دارد که از چاپ و طراحی ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان همیشه از آن استفاده کرد. لمینت باعث ماندگاری بیشتر محصول در مقابل چین خوردگی و رطوبت، ساییدگی و لکه می‌باشد.

 

دلایل تاثیرگذار در محبوبیت کارتن در صنعت چاپ و بسته بندی

امروزه شاهد هستیم که در بیشتر صنایع و شرکت‌ها از کارتن برای بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند در ادامه این مقاله از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود به بررسی دلایل محبوبیت کارتن در صنعت بسته بندی می‌پردازیم، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن قابلیت بازیافت بودن آن و بازگشت دوباره آن به چرخه تولید می‌باشد که می‌توان دوباره آن را بازیافت کرد و با تبدیل آن به مواد اولیه مجددا آن را به شکل ورق کارتن تولید کرد.

 از جمله دلایل دیگر محبوبیت و تاثیر گذار استفاده از کارتن در بسته بندی کالاها:

  • قابل حمل و سهولت در استفاده
  • قیمت مناسب و ارزان
  • دسترسی آسان به شرکت‌های تولید کننده
  • سازگاری با محیط زیست و بازگشت دوباره آن به چرخه تولید

قیمت کارتن بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

قیمت کارتن بسته به نوع کاغذ، تعداد لایه‌ها، وزن، ابعاد و نوع برش، چاپ و متناسب با درخواست مصرف کننده و مشتری متقاوت می‌باشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست