• خانه
  • وبلاگ
  • تسمه بسته بندی چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟
تسمه بسته بندی کارتن سازی
وبلاگ, آموزشی

تسمه بسته بندی چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)
  • 152 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۸/۲۴

استفاده از جعبه یا کارتن‌ مقوایی بهترین گزینه برای بسته بندی انواع محصولات و حفاظت از آن‌ها است. برخی از محصولات با قرار گرفتن در درون جعبه به طور کامل محفوظ می‌شوند و هیچ آسیبی به آنها نمی‌رسد ولی برای محافظت بیشتر و نگهداری بلندمدت برخی محصولات، نیاز به استفاده از تسمه بسته بندی بر روی آنها خواهیم داشت.

حفاظت از محصولات هنگام جابجایی و نگهداری طولانی مدت از جمله مهم‌ترین کاربردهای تسمه بسته بندی می‌باشد.

از تسمه بسته بندی علاوه بر صنعت کارتن سازی در صنایع دیگری مانند: صنایع غذایی، صنعت نجاری، صنعت مبلمان و… استفاده می‌شود.

امروز در وب سایت مسعود کارتن به اتفاق یکدیگر با تسمه بسته بندی و کاربرد آن در کارتن سازی آشنا خواهیم شد.

 

تسمه بندی چیست؟

تسمه بسته بندی

تسمه بسته بندی به نواری باریک از جنس فلز یا پلاستیک گفته می‌شود که برای بسته بندی و مهار کردن کالاها به کار برده می‌شود.

تسمه بسته بندی درست مانند کمربندی محکم به دور اجناس پیچیده و حفاظت از محصول بسته بندی را دو چندان می نماید؛ همچنین می‌توان با استفاده از بست‌های مخصوص تسمه را محکم تر کرد.

فرآیند تسمه کشی به سبب افزایش استحکام بسته‌ها، کارتن‌ها و سایر کاربردهای دیگر، مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است.

صنایع گوناگون برای ایمن سازی محصولات و بارهایشان در جابجایی و نگهداری می‌توانند از این محصول استفاده نمایند.

تسمه با ترکیبات اولیه متفاوت در انواع گوناگون همچون فلزی، پلاستیکی، پلی استر و… تولید و عرضه می‌شود که انواع تسمه بسته بندی به کمک دستگاه تسمه کش اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی جهت بسته بندی محصولات استفاده می‌شوند.

 

انواع تسمه بسته بندی

تسمه بسته بندی کارتن

امروزه کاربرد استفاده از تسمه بسته بندی در بسته بندی محصولات مختلف داخلی و صادراتی بسیار افزایش یافته است که خود دلیلی برای تولید انواع گوناگون تسمه با کاربردهای متفاوت شده است.

در این بخش با آشنایی با انواع تسمه بسته بندی می‌توانید تسمه مخصوص دستگاه تسمه کش مورد استفاده در حوزه خود را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع مختلفی از تسمه در بازار وجود دارد که هرکدام براساس جنس، رنگ، ضخامت و… با یکدیگر متفاوت هستند.

با استفاده از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک و دستی می‌توانید انواع تسمه بسته بندی را برای بسته بندی محصولات خود استفاده نمایید.

در نوشته‌ای جداگانه با دستگاه تسمه کش و کاربردهای آن آشنا خواهید شد. در ادامه با مهمترین انواع تسمه بسته بندی، ویژگی‌ها و کاربرد هر یک آشنا خواهید شد.

 

تسمه فلزی

تسمه بسته بندی فلزی

تسمه فلزی یکی از انواع مقاوم و مستحکم تسمه‌های بسته بندی است که اغلب برای بسته بندی محصولات سنگین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسمه‌های بسته بندی فلزی در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که برای نگه داشتن و یا بستن اشیاء در صنعت بسته بندی مورد استفاده واقع می‌شوند.

این تسمه‌ها به کمک دستگاه تسمه کش دستی استفاده می‌شوند.

تسمه‌های فلزی دارای انواع فنری، روغنی و گالوانیزه هستند که هر کدام بر حسب کاربرد دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

مزایای تسمه بندی فلزی

  • ماندگاری بالا
  • محافظا از بسته‌های دارای لبه تیز
  • مقاومت فشاری و کششی بالا
  • مناسب کالاهایی با ابعاد نامناسب و سنگین
  • و…

 

تسمه بسته بندی پلاستیکی

تسمه بسته بندی پلاستیکی

تسمه بسته بندی پلاستیکی یا تسمه (PP) یکی از انواع پرکاربرد تسمه بسته بندی است که مورد استقبال بسیاری از صنایع قرار گرفته است.

تسمه پلاستیکی از مواد اولیه پلی پروپلین در سایزهای ۸ تا ۱۹ تولید می‌شود که در صنایعی همچون ساختمان سازی، کارتن سازی، لوازم خانگی و … کاربرد دارند. البته مشتریان می‌توانند برحسب نیاز و سلیقه خود از سایزها، ضخامت‌ها و همچنین رنگ‌های مختلفی استفاده نمایند.

مزایای تسمه بسته بندی پلاستیکی

  • قابل بازیافت
  • وزن بسیار سبک
  • مقاوم در برابر نیروهای کششی
  • و…

 

تسمه بسته بندی کریستال

تسمه بسته بندی کریستال

یکی از انواع تسمه بسته بندی که بدون محدودیت در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، تسمه بسته بندی کریستال است که از مواد اولیه خالص پلی پرولین در دو نوع شفاف و نیمه شفاف تهیه و در بازارعرضه می‌گردد.

تسمه کریستال از مقاومت بالایی برخوردار است که از آن می‌توانید در انواع تسمه کش‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده نمایید.

 

تسمه بسته بندی PET

تسمه بسته بندیPET

این نوع از تسمه بسته بندی در دو نوع عاج دار و بدون عاج برای بسته بندی کالاهای سنگین تولید می‌شوند.

تسمه (PET) نیز در سایزهای مختلف در بازار عرضه می‌گردد. این تسمه‌ها به دلیل قابلیت ذوبی که دارند جایگزین مناسبی برای تسمه بسته بندی فلزی هستند.

مزایای تسمه بسته بندیPET

  • مقاوم در برابر آفتاب و پرتوهای مضر خورشیدی
  • قدرت کششی بالا
  • بازیافت پذیر بودن
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • و…

 

انواع سایز تسمه بسته بندی و کاربرد آن

  • تسمه های با سایز۸ و ۱۰ میلی متر: مناسب برای بسته بندی کالاهای سبک مانند صنعت کارتن و کاغذ سازی هستند.
  • تسمه‌های باسایز ۱۲ و ۱۴ میلی متر: برای بسته بندی محصولات نیمه سنیگین مثل لوازم منزل و برخی مواد غذایی مثل رب به کار برده می‌شوند.
  • تسمه‌های با سایز ۱۶ تا ۱۹ ملی متر: برای بسته بندی محصولات سنگین و خیلی سنگین مثل کاشی، سرامیک و… مناسب می‌باشند.

 

مزایای استفاده از تسمه بسته بندی

  • قابلیت بازیافت پذیری
  • استحکام و امنیت بالا بسته بندی
  • حمل و نقل آسان
  • امکان استفاده بصورت دستی و اتوماتیک
  • قابل استفاده در سایزهای مختلف برای هرنوع بسته بندی
  • و…

 

کاربرد تسمه بندی در کارتن سازی

تسمه بسته بندی کارتن

 

در گذشته در صنعت کارتن سازی برای بسته بندی و نظم‌دهی سفارشات به هنگام تحویل به مشتریان از بندهای پلاستیکی بسیار نازک استفاده می‌کردند که این بندها به دلیل نازک بودن و نداشتن مقاومت و کشش، بسته بندی محصولات را با مشکل مواجه کرده بودند.

اما پس از پیشرفت صنعت کارتن و کاغذ سازی، استفاده از تسمه جایگزینی برای بسته بندی سفارشات کارتنی شناخته و مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده از این وسیله در صنعت بسته بندی و کارتن سازی به سبب قرار گرفتن در دستگاه موجب افزایش سرعت فرآیند ساخت کارتن و آماده سازی آن شد. در گذشته تمامی این کار بدست نیروی انسانی و با نخی پلاستیکی انجام می‌شده است.

با استفاده از تسمه بسته بندی می‌توان سفارشات را در تعداد بیشتر و آسان‌تر آماده سازی و به مشتریان عرضه کرد.

 

قیمت تسمه بسته بندی

تا به اینجا با درک اهمیت تسمه بسته بندی دریافتید که نمی‌توان کاربرد این وسیله در بسته بندی کالا و محصولات را نادیده گرفت.

قیمت تسمه بسته بندی به عوامل بسیاری همچون جنس، ضخامت و عرض تسمه بستگی دارد که با توجه به قیمت دلار و نوسانات بازار ارز دائما در حال تغییر و تحول است.

در یک مقایسه کلی در می‌یابیم که:

قیمت تسمه‌های فلزی به مراتب بیشتر از تسمه‌های پلاستیکی است .

کالاهای سنگین و بزرگ نیازمند تسمه‌های عریض‌تر وضخیم‌تر هستند که هزینه‌های این نوع تسمه‌ها بیشتر است.

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت تسمه بسته بندی و یا هر محصول دیگر، میزان عرضه و تقاضای آن است. زمانیکه محصولی در بازار کمیاب شود و یا عرضه آن کم باشد و در مقابل تقاضا برای خرید آن افزایش یابد، در نتیجه قیمت آن محصول نیز بیشتر خواهد شد.

 

تیم کارتن سازی مسعود با بهره گیری از دانش و تجربه ۲۰ ساله خود در صنعت کارتن سازی و بسته بندی در تلاش است تا در بخش‌های مختلف با قرار دادن محتواهای مفید و ارزشمند شما را با تجهیزات و ملزومات مورد نیاز در صنعت کارتن سازی آشنا نماید.

امیدواریم پس از مطالعه مطالب فوق توانسته باشید تسمه بسته بندی مورد نیاز حوزه کاری خود را انتخاب نمایید.

 

در صورت داشتن سفارش انواع کارتن و یا درخواست مشاوره می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان شرکت مسعود کارتن ارتباط برقرار نمایید.

شما کاربران عزیز با ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در بهبود خدمت رسانی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سراسر کشور عزیزمان یاری می‌نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست