دستگاه چاپ فلکسو
وبلاگ, آموزشی

چاپ فلکسو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

5/5 - (7 امتیاز)
  • 510 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۵/۲۷

در این بخش از وبلاگ مسعود کارتن با معرفی چاپ فلکسو در خدمت شما عزیزان هستیم.

 

 

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی چیست؟

اولین دستگاه و ماشین چاپ در سال۱۸۹۰ میلادی در انگلستان ساخته شد و در دهه ۱۹۰۰ در بیشتر چاپخانه‌ها از صفحات لاستیک و آنیلین نفت استفاده می‌شد و به همین دلیل به این شیوه چاپ آنیلین گفته شد. در نهایت در سال ۱۹۲۰ در کشور آلمان ماشین‌های چاپ دیگری با قابلیت چاپ فلکسو ساخته شد و به نام چاپ پلاستیکی مشهور گردید.

چاپ فلکسو در سال ۱۹۵۰ میلادی بر سر زبان‌ها افتاد. روش چاپ فلکسو در سال ۱۹۹۰ با چاپ بر روی ساک‌های کاغذی و پاکت آغاز به کار نمود و هم اکنون بر روی هر نوع سطحی چاپ می‌گردد. روش فلکسو به عنوان یکی از روش‌های چاپی ساده و آسان به حساب می‌آید و سیستم تغذیه آن به شکل رول بوده است. خوشبختانه از سال ۱۹۹۰ تا به‌حال در در دستگاه‌های چاپ فلکسو پیشرفت‌های زیادی انجام شده و از نمونه آن می‌توان به صفحات چاپ فتوپلیمر اشاره نمود که سبب ارتقاء مواد اولیه و روش تولید صفحات می باشد.

 

چاپ فلکسو از پرکاربردترین انواع چاپ در صنعت کارتن سازی و بسته‌بندی است که امروزه در بسیاری از شرکت‌های کارتن سازی و مراکز چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نام اصلی این چاپ، فلکسوگرافی Flexography می‌باشد که به اختصار به آن فلکسو Flexo نیز گفته می‌شود. از آنجا که در چاپ فلکسو از کلیشه‌های فتوپلیمری استفاده می‌شود و این کلیشه‌ها قابل انعطاف هستند به این چاپ، چاپ فلکسو یا انعطاف‌پذیر گفته می‌شود. به چاپ فلکسوگرافی، چاپ برجسته هم گفته می‌شود. چون در آن سطح کلیشه به صورت برجسته می‌باشد.

 

چاپ فلکسو نوعی روش چاپ صنعتی است که برای چاپ در سطوح مختلف مانند فیلم پلیمری، کاغذ، کارتن، فویل و سایر مواد بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش چاپ از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های چاپ در صنعت کارتن سازی و بسته بندی می‌باشد.

 

به طور کلی دستگاه چاپ فلکسو مانند مهر عمل می‌کند. به این صورت که رنگ‌های چاپی روی قالب چاپ قرار گرفته و پس از فشار بر روی سطح چاپگر، رنگ‌های چاپی بر روی ماده مورد استفاده منتقل می‌شود، در این فرآیند رنگ‌ها بدلیل انعطاف پذیری قالب چاپ به خوبی بر روی انواع سطوح ناهموار و منظم قابل چاپ هستند.

دستگاه چاپ فلکسو

 

ویژگی‌های چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی

همانطور که گفته شد روش چاپ فلکسو از محبوب‌ترین روش‌ها در چاپ و بسته بندی می‌باشد. این روش چاپ، با دارا بودن ویژگی‌های خاص از سایر روش‌های چاپ متمایز شده است که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‎‌پردازیم:

 

هزینه کمتر: چاپ فلکسو در مقایسه با سایر روش‌های چاپ مانند افست، از قیمت پایین تری برخوردار می‌باشد. در چاپ فلکسو می‌توان خروجی بسیار بالایی در ازای کار و تلاش محدود نیروی انسانی ارائه داد. این امر برای چاپ حجم بالا و سفارش‌های بزرگ مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد.

 

انعطاف پذیری: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چاپ فلکسو انعطاف‌پذیری بالای آن است که به همین علت توان چاپ بر روی انواع مختلف مواد مانند کاغذ، کارتن، فویل، فرم های پلاستیکی و غیره را دارا  می‌باشد.

 

دقت بالا: چاپ فلکسو از دقت بالایی برخوردار است و قادر است جزئیات ریز را دقیق و درست چاپ کند. این ویژگی بخصوص در چاپ لوگو‌ها، متن‌های کوچک و عناصر دقیق طراحی بسیار مفید واقع گشته‌است.

 

قابلیت پوشش بزرگ: چاپ فلکسو به همراه دقت بالا توانایی چاپ بر روی مساحت بزرگی از محصول را دارا است که این ویژگی برای چاپ بسته بندی های بزرگ و محصولات صنعتی قابل استفاده است.

 

سرعت چاپ: بدیهی است که تولید محصولات بیشتر در بازه زمانی کمتر، برای تولید کنندگان حائز اهمیت می‌باشد. دستگاه چاپ فلکسو با استفاده از غلتک‌های در حال چرخش و جوهر با خصلت خشک شوندگی سریع در بازه زمانی کوتاه صدها جعبه را به چاپ می‌رساند.

 

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی به عنوان یک فرآیند چاپ قوی و چندمنظوره، در صنعت چاپ و بسته‌بندی جایگاه مهمی دارد که این روش کارآمد و مناسب در صنعت چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای چاپ فلکسو

چاپ فلکسو به عنوان روش اصلی در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرد . همانطور که گفته شد چاپ فلکسو قابل استفاده بر روی هر سطحی می‌باشد که خوب است به برخی از موارد استفاده چاپ فلکسو در صنعت بسته بندی توجه داشته باشیم:

  • چاپ فلکسو بر روی لفاف های بسته بندی
  • چاپ فلکسو بر روی مجلات و روزنامه ها
  • چاپ فلکسو بر روی انواع نایلون و نایلکس
  • چاپ فلکسو بر روی بسته بندی مواد غذایی
  • چاپ فلکسو بر روی ساک های کاغذی و پلاستیکی
  • چاپ فلکسو بر روی کتب و فرم ها اداری
  • چاپ فلکسو بر روی فویل و سلفون
  • چاپ فلکسو بر روی لیبل
  • چاپ فلکسو بر روی کارتن
  •  چاپ فلکسو بر روی انواع پاکت

 

مزایا و معایب چاپ فلکسو

مزایا

برای استفاده از یک روش تولیدی باید به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم تا بتوانیم بهتر با عملکرد و نتیجه حاصل از آن آگاه شویم.

بدیهی است که استفاده از روشی کارآمد برای رسیدن به نتیجه مطلوب، با صرف کمترین زمان و هزینه، برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است. چاپ فلکسو از  جمله روش‌هایی است که در صنعت بسته بندی و چاپ مهم واقع شده است.

از جمله مزایا استفاده از چاپ فلکسو می‌توان کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی برق، نیاز کمتر به سرویس و نگهداری، عدم نیاز به تنظیم تیغه مرکب‌دان و کاهش ضایعات چاپی، دقت بالا برای چاپ ریزترین عناصر چاپی، هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های چاپ، قابلیت چاپ بر انواع مواد و همچنین چاپ بر روی سطوح بزرگ اشاره کرد.

 

معایب

هیچ چیز بی عیب نیست.

هر روش و فرآیندی در کنار مزایا و ویژگی های خاص خود معایب و نقطه ضعف‌هایی نیز دارد اما چیزی که اهمیت دارد این است که میزان معایت کمتر از مزایا باشد تا قدرت پوشش دهی معایب را داشته باشد.

چاپ فلکسو در کنار مزایا خاص و تمایز با سایر روش‌های چاپ دارای معایبی از جمله بالا بودن هزینه برای تنظیم خط تولید اولیه، محدودیت در استفاده از طرح‌های گوناگون و رنگ‌های متنوع می‌باشد.

به طور کلی استفاده از روش چاپ فلکسو مناسب برای تولید انواع محصولات مختلف است اما با توجه به انتظارات و میزان پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

 

شباهت چاپ افست و فلکسوگرافی

از جمله شباهت‌های چاپ افست و فلسکوگرافی، فرآیند سریع و کارآمد است که آن را برای چاپ‌های با تعداد بالا مناسب می‌کند. شباهت دیگر آن است که به راحتی برای هر دو رنگ CMYK Pantone و وضوح بالا قابل تطبیق است.

 

تفاوت چاپ افست و فلکسوگرافی

صفحات چاپ برای چاپ فلکسو به زمان بیشتری نیاز دارند، که باعث می‌شود هزینه راه اندازی برای چاپ فلکسو نسبت به چاپ افست بیشتر شود. مورد دوم این است که فلکسوگرافی در چاپ روی سطوح پیچیده تر مانند پلاستیک و فلز بهتر است.

 

چاپ فلکسو در شرکت مسعود کارتن

شرکت کارتن مسعود با استفاده از مجهزترین دستگاه‌های چاپ از جمله چاپ فلکسو در تلاش است تا محصولی مطابق با سلایق شما عزیزان تولید و به بازار عرضه کند. در کارتن سازی مسعود رسیدن به رضایت شما مشتریان عزیزان از الویت‌های کار ما بوده و برای تحقق بخشیدن به این امر تمام توان و نیرو خود را در جهت تولید محصولی در شأن شما هموطنان گرامی به کار بسته ایم.

 

در این مقاله به بررسی و توضیح چاپ فلکسو، بیان ویژگی‌ها، مزایا و معایب و همچنین کاربردهای فلکسوگرافی پرداختیم، امیدواریم در جهت افزایش آگاهی و ارائه مطالب مفید و ارزشمند به شما باردیدگنندگان گرامی موفق واقع شده باشیم.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست