• خانه
  • وبلاگ
  • قالب برش کارتن یا جعبه چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟
قالب برش کارتن سازی و جعبه سازی
وبلاگ, آموزشی

قالب برش کارتن یا جعبه چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

4.6/5 - (10 امتیاز)
  • 1768 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۸/۱۵

قالب برش کارتن سازی یا جعبه سازی چیست و انواع آن کدام‌اند و کاربردهایشان چیست؟

 

امروزه می‌بینیم که هر یک از محصولات، دارای بسته‌بندی مخصوص به خود می‌باشند و محصولی نیست که بدون بسته بندی در بازار عرضه گردد. هر محصول بسته بندی متناسب با خود را دارد که در سایزها و اشکال‌های مختلفی چاپ و تولید می‌شود. ما دراین مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود قصد داریم شما را با انواع قالب برش در کارتن سازی و جعبه سازی آشنا کنیم و کاربرد هر یک از انواع قالب‌ها را شرح دهیم.

قالب کارتن سازی و جعبه سازی

در واقع می‌توان گفت قالب سازی از جمله خدماتی در کارتن سازی و جعبه سازی می‌باشد که برای قالب، تیغ زدن، برش، خط تا و پرفراژ زدن به وسیله دستگاه دایکات و لترپرس انجام می‌شود.

 

نحوه کارکرد دستگاه دایکات کارتن سازی و جعبه سازی به چه صورت است؟

نحوه کار دستگاه دایکات کارتن سازی به این صورت است که قالب‌های مخصوص تیغه دار در شکل‌های مورد نظرِ تولید کنندگان بر روی دستگاه دایکات قرار می‌گیرد و سپس دستگاه این قالب‌ها را برروی سطح مورد نظر از جمله ورق کارتن، کارتن پلاست، کاغذ و… پِرس می‌کند و ورق‌های کارتن طبق شکل قالب فرم داده شده و از بُرش‌هایی که قالب ایجاده کرده است، تا می‌شوند و درنهایت کارتن مقوایی یا جعبه مقوایی در قالب مورد نظر شکل داده می‌شود.

دستگاه دایکات یا ماشین بُرش دستگاه‌هایی هستند که برای برش و تیغ زدن اشکال برروی ورق کارتن مقوایی، کارتن پلاست، جعبه و… استفاده می‌شود، با وجود دستگاه‌های دایکات دیگر نیازی به قیچی، شابلون و غیره برای اندازه گیری برش‌کاری نخواهد بود، علاوه بر آن سرعت عمل کار نیز بسیار بیشتر خواهد شد و می‌توان در مدت زمان کمتر ورق‌های کارتن بیشتری را برش و قالب زد. قالب‌های دستگاه‌های دایکات در انواع مختلفی می‌باشند که در کارتن سازی یا جعبه سازی متناسب با نیاز تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه می خواهیم به بررسی و توضیح انواع قالب دستگاه دایکات بپردازیم:

 

انواع قالب دستگاه دایکات و کاربردهای کدام‌اند؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، برش‌های مورد نظر توسط قالب‌هایی که تیغ‌هایی در آن وجود دارد بر اثر فشار بر روی سطح مورد نظر ایجاد می‌شود، بنابراین قالب‌های مختلفی برای ایجاد برش‌ها و فرم‌دهی وجود دارد که در صنعت‌های مختلف از جمله کارتن سازی و جعبه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این قالب‌ها عبارتند از:

 

دستگاه دایکات فکی

دستگاه دایکات فکی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد برش بر روی ورق‌های کارتن و کاغذ و مقوا است. این دستگاه در هنگام برش و تیغ زدن همانند آرواره‌های فک عمل می‌کند به همین دلیل به آن دستگاه دایکات فکی می‌گویند. این نوع دستگاه برای برش‌های ضخیم بسیار مناسب است به همین دلیل از آن در صنعت جعبه سازی و کارتن سازی استفاده می‌شود. این قالب برای ایجاد برش فشاری حدود ۲۵۰ تن را برروی صفحات وارد می‌کند که مهم است بدانید برای کار با دستگاه دایکات فکی باید اپراتوری کاربلد و بسیار حرفه‌ای در کنار شما حضور داشته باشد. قالب این دستگاه از نوع تخت یا مسطح می‌باشد که در زیر تصویر دستگاه دایکات فکی را برای شما به نمایش می‌گذاریم:

دستگاه دایکات فکی کارتن سازی

دستگاه دایکات پینگ پنگی

این دستگاه دایکات، ظاهری شبیه به میز پینگ پونگ دارد که نیاز به دو اپراتور در هر طرف میز دارد به همین دلیل به آن دستگاه دایکات پینگ پنگی می‌گویند که البته در بازار به آن دستگاه ریلی نیز گفته می‌شود.

نحوه کارکرد این دستگاه بدین صورت است که ابتدا ورق‌های کارتن یا مقوا که قرار است برش‌هایی روی آن ایجاد گردد بر روی دستگاه قرار می‌گیرند و سپس با روشن شدن دستگاه ورقه‌ها به کمک نوارهای موجود در دستگاه دایکات به سوی تیغه‌های مرکزی حرکت کرده و ورق‌ها از میان این تیغه‌ها که به شکل غلطک‌های تفلونی می‌باشد عبور کرده و برش و خط تا بر روی آن اعمال می‌شود. یکی از مزایای دستگاه دایکات پینگ پونگی قابلیت برش دو طرفه آن می‌باشد.

خظر این دستگاه نسبت به دستگاه فکی بسیار کمتر است زیرا اپراتورها دورتر از تیغ‌های بُرش قرار می‌گیرند. در زیر تصویر دستگاه دایکات پینگ پنگی را برای شما به نمایش می‌گذاریم:

دستگاه دایکات پینگ پنگی کارتن سازی

دستگاه دایکات روتاری

علت نام‌گذاری دستگاه روتاری یا دوار به دلیل شکل و فرم خاص قالب‌های آن می‌باشد که برخلاف سایر قالب‌های دایکات که به‌صورت تخت یا مسطح می‌باشند، این قالب‌ها به صورت استوانه‌ای ساخته می‌شوند که مخصوص دستگاه دایکات روتاری می‌باشند. این دستگاه اغلب برای برش بر روی ورق‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین بخش این قالب‌ها مجهز بودن آنها به سیلندر بسیار سنگین است که توانایی ایجاد برش بر روی ورق‌های صاف و استوانه‌ای را دارد.

لازم به ذکر است که دستگاه دایکات روتاری می‌تواند همزمان کار برش، خط تا و چاپ را انجام دهد و به طور معمول در هر ساعت می‌تواند بین ۲۰۰۰ – ۵۰۰۰ ورق کارتن مقوایی را برش بزند. در زیر تصویر دستگاه دایکات روتاری را برای شما به نمایش می‌گذاریم:

دستگاه دایکات روتاری کارتن سازی

یکی از اصلی‌ترین موارد کار با دستگاه‌های دایکات تهیه مناسب ترین نوع آن، متناسب با حوزه کارتن سازی یا جعبه سازی است که بتوان ایده‌آل‌ترین نوع برش را متناسب با نیاز مشتری ایجاد کرد. ما در این مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود شما را با انواع دستگاه قالب در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی و کاربردهای آن‌ها آشنا کردیم، امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما کاربران عزیز و مشتریان گرامی قرار داده باشیم.

گروه کارتن سازی مسعود با در اختیار داشتن بروزترین ماشین آلات و دستگاه‌های تولید کارتن، جعبه، کارتن پلاست، توانسته به پیشرفت‌های شگرفی دست یابد و توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. شما مشتریان گرامی نیز از هر کجای ایران که هستید می‌توانید برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان سفارش خود را در سرتاسر ایران دریافت کنید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست