ورق کارتن سازی
آموزشی

ورق کارتن چیست و انواع آن کدامند؟

4.8/5 - (34 امتیاز)
  • 944 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

ورق کارتن چیست و اجزا تشکیل دهنده آن کدامند؟

امروزه شرکت‌ها و فروشگاه‌ها برای برتری در رقابت، عرضه و توزیع محصولات خود را در بسته‌بندی‌های مختلف ارایه می‌دهند که یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین نوع بسته‌بندی، بسته بندی جعبه کارتنی یا کارتن مقوایی می‌باشد. جعبه‌های کارتنی بدلیل این‌که از چند لایه ورق کارتن تشکیل شده‌اند دارای مقاومت و استقامت بالایی در نگهداری محصولات می‌باشند که ما در این مقاله از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود می‌خواهیم به بررسی اینکه ورق کارتن چیست و اجزای تشکیل دهنده آن چیست، بپردازیم.

همان‌طور که در مقاله‌های پیش گفته‌ایم، بسته بندی جعبه‌های کارتنی و یا کارتن به دلیل مقاوم بودن و محکم بودن، قیمت پایین و مقرون و بصرفه‌بودن و هم‌چنین قابل بازیافت بودن، مورد استقبال زیاد شرکت‌ها و فروشگاه‌ها برای بسته بندی محصولات خود قرار گرفته‌اند.

 

انواع کاغذهای مصرفی در کارتن سازی و جعبه سازی کدامند؟

لازم به ذکر است که امروزه با توجه به کاربرد جعبه‌ها و کارتن‌ها، ورقِ مصرفی آن‌ها از تشکیل انواعِ مختلف کاغذها ساخته می شود که در زیر انواع کاغذ استفاده شده در ورق کارتن را برای شما معرفی خواهیم کرد:

کاغذ ورق کارتن

کاغذ کرافت : می‌توان گفت مقاوم‌ترین نوع کاغذ در تولید ورق کارتن کاغذ کرافت می‌باشد، زیرا در ساخت این نوع کاغذ از الیاف درختان نرم استفاده می‌شود و هم‌چنین در ساخت آن از الیاف بازیافتی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل از پرطرفدارترین کاغذها برای تولید ورق کارتن می‌باشد. این کاغذ برای بسته بندی میوه‌ها، بسته بندی مواد غذایی، الگوی خیاطی، کاغذ بیمارستانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد که این نوع کاغذ قابل بازیافت نیز می‌باشد و با گرماژ بیش از ۴۰ گرم در بازار ارایه می‌شود.

 

کاغذ تست : این نوع کاغذ از دو لایه کاغذ بازیافتی تشکیل شده است و در تولید آن از نشاسته و… استفاده نشده است. کاغذ تست از دو لایه کاغذ لاینر ساخته می‌شود که کاغذ زیرین از چسبندگی و استحکام خوبی برخوردار است و لایی رویی برای پوشش بهتر ار الیاف ریزتری ساخته می‌شود به همین دلیل کاغذ تست بعد از کاغذ کرافت، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و این نوع کاغذ برای تولید ورق کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاغذ لاینر : این نوع کاغذ تماما از الیاف بازیافتی تشکیل می‌شود به همین دلیل از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار است اما به دلیل قیمت کمتر و بصرفه بودن از محبوبیت بالایی در صنعت کارتن سازی برخوردار است. به کاغذ لاینر، کاغذ ایرانی نیز می‌گویند. این نوع کاغذ به صورت تک لایه تولید می‌شود و در شرکت‌های کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاغذ تاپ وایت : این نوع کاغذ همان کاغذ کرافت یا تست لاینری است که روکش آن سفید می‌باشد. کاغذ تاپ وایت یا وایت تاپ از استحکام بالایی نسبت به کاغذ لاینر برخودار است و از آن در جعبه‌های، بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.

 

کاغذ فلوت : فلوت در صنعت جعبه سازی و کارتن سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در واقع می‌توان گفت وجود کاغذ فلوت در کارتن سازی الزامی می‌باشد زیرا موجب استقامت کارتن و هم‌چنین استحکام آن می‌شود. فلوت‌ها بر اساس موجی که دارند (کنگره نیز گفته می‌شود) طبقه بندی می‌شوند که هر چه ارتفاع کنگره بیشتر باشد استحکام کارتن و جعبه نیز بیشتر خواهد بود. در واقع می‌توان گفت فلوت یک لایه میانی در ورق کارتن است که برای ایجاد مقاومت در برابر ضربه به کار می‌رود.

طبق استانداردهای رنج گام‌های فلوت ورق سازی به ( A . B . C . E . F ) که هر یک در مصارف مختلفی استفاده می‌شوند. تقسیم‌بندی می‌شود.

 

فلوت A : این نوع فلوت یکی از مستحکم‌ترین و مقاوم‌ترین نوع فلوت هاست که ارتفاع آن بین ۴.۵ تا ۵ میلی‌متر می‌باشد و هم‌چنین تعداد دندانه‌ها یا کنگره آن حدودا بین ۱۰۵ تا ۱۲۵ در هر متر می‌باشد لازم به ذکر است که هر چه ارتفاع این دندانه‌ها بیشتر باشد مقاومت آن نیز بالاتر می‌رود. به دلیل مقاومت بالای این فلوت معمولا از آن برای ظروف شکستی، اسباب کشی و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

 

فلوت B : ارتفاع دندانه‌های این فلوت حدودا بین ۲.۱ تا ۲.۹ میلی‌متر می‌باشد و تعداد کنگره‌های آن نیز معمولا بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ عدد در هر میلی‌متر می‌باشد، بنابراین این فلوت نسبت به فلوت A کمی ضعیف ‌تر می‌باشد و از آن معمولا برای محصولات شیشه‌ای و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

 

فلوت C : بلندی دنده‌های این فلوت بین ۳.۵ تا ۳.۷ میلی‌متر بوده و تعداد کنگره‌های آن نیز ۱۲۰ تا ۱۴۵ عدد در هر میلی‌متر می‌باشد. فلوت C یکی از متداول‌ترین نوع فلوت محسوب می‌شود و می‌توان گفت مقامت فلوت C کمتر از فلوت ( A و B ) است. کارتن‌های با فلوت C تحمل وزن تقریبا ۱۲ کیلوگرم را دارند، در اصل می‌توان گفت پرکاربردترین نوع در بین فلوت‌ها می‌باشد و معمولا درانواع بسته بندی از جمله بسته بندی لبنیات و … مورد استفاده می‌شود.

 

فلوت E : این نوع فلوت ضخامت کمتری نسبت به سایر فلوت‌ها دارد و به دلیل سطح صافی آن، بیشتر در جعبه‌های لمینتی استفاده می‌شود که بلندای دندانه آن بین ۱.۱ تا ۱.۶ میلی‌متر می‌باشد و تعداد کنگره‌های بین ۲۹۰ تا ۳۲۰ عدد در هر میلی متر می‌باشد. از فلوت E در ساخت جعبه‌های کوچک مانند: جعبه پیتزا، جعبه‌های دارویی، جعبه کفش و… استفاده می‌شود.

 

فلوت F : بلندای دندانه‌های این فلوت چیزی بین ۰.۸ میلی‌متر بوده و تعداد کنگره‌های آن معمولا ۴۲۰ عدد در هر متر است. در واقع می‌توان گفت کم ضخامت‌ترین نوع فلوت در بین فلوت‌ها فلوت F می‌باشد که معمولا برای جعبه‌های لوکس مانند: جعبه عطر و ادکلن، اسپری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع لایه‌ها یا ورق‌های کارتن کدام‌اند؟

ورق کارتن را معمولا براساس ابعاد آن تقسیم‌بندی می‌کنند که یکی از معیارهای تقسیم بندی ورق کارتن تعداد لایه‌های آن می‌باشد که بر اساس تعداد لایه می‌توان ورق کارتن را به چهار دسته ورق ۳ لایه، ورق ۵ لایه، ورق ۷ لایه و سینگل فیس تقسیم کرد که بر اساس نوع مصرفی کارتن، می‌توان در هر کدام از این ورق‌های کارتن، از لایه‌های مختلف استفاده کرد که هر کدام از این ورق‌های کارتن نیز با توجه به نوع فلوت استفاده شده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

 

در این بخش از مقاله شرکت کارتن مسعود به توضیح مختصری درخصوص هر یک از انواع ورق کارتن خواهیم پرداخت.

ورق کارتن ۳ لایه : کارتن‌های ۳لایه از دو لایه ورق و یک لایه فلوت تشکیل می‌‌شوند که پر کاربردترین نوع فلوت مصرفی در این نوع کارتن، فلوت B و C و A می‌باشد که هر یک از آن‌ها بر اساس کیفیت دسته‌بندی می‌شوند. در واقع می‌توان گفت رایج‌ترین نوع کارتن مصرفی برای بسته بندی محصولات می‌باشد، زیرا به دلیل مقاومت بالایی که دارند می‌توانند در حفاظت از محصولات به خوبی عمل کنند.

 

ورق کارتن ۵ لایه : کارتن‌های ۵ لایه از ۴ سطح ورق و دو لایه فلوت ساخته می‌شوند، هم‌چنین به دلیل دوبل شدن نسبت به کارتن‌های سه لایه از مقاومت بیشتری نیز برخوردار هستند، به همین دلیل معمولا از آن‌ها برای حمل کالاهای شکستنی و آسیب پذیر استفاده می ‌شود. فلوت‌های این کارتن ترکیبی از فلوت (B , C) (A , C) (A , B) می‌باشد که از رایج‌ترین نوع فلوت‌های ترکیبی در بازار می‌باشد.

 

ورق کارتن سینگل فیس یا ۲ لایه : ورق سینگل فیس از یک لایه ورق و یک لایه فلوت تشکیل می‌شود که معمولا فقط برای کارتن‌های لمینتی استفاده می‌شود که یک لایه مقوا روی آن قرار می‌گیرد که از تکان خوردن فلوت جلوگیری کند. فلوت بکار رفته در این کارتن فلوت (B) و (C) می‌باشد. لازم به گفتن است که هرچه فلوت بکار رفته در ساخت ورق کارتن مقاوم‌تر باشد بسته بندی نیز استحکام بیشتر و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

 

ورق ۷ لایه : این نوع ورق مقاوم‌ترین نوع ورق کارتن می‌باشد. این نوع کارتن برای بسته بندی محصولات سنگین، شکننده یا برای محافظت در برابر دما و رطوبت و همچنین محافظت در حمل و نقل پیشنهاد می‌شود.

کارتن ۷ لایه به دلیل استحکام بسیار بالا و مقاومت در برابر ضربه و خط و خش بهترین محافظت را از محصول بسته بندی شده دارد. این نوع ورق معمولا از ۳ لایه فلوت و ۴ لایه کاغذ تشکیل می‌شود. از کارتن‌های ۷ لایه معمولا برای بسته‌بندی قطعات صنعتی، محصولات کشاورزی صادراتی و یا محصولاتی که نیاز به حمل و نقل طولانی مدت دارند استفاده می‌شود.

 

ما در این مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود شما را با انواع کاغذ، انواع فلوت و کاربردهای آن و انواع ورق‌های کارتن سازی و کاربردهای آن در صنعت جعبه سازی و کارتن سازی آشنا کردیم تا بتوانید بهترین نوع بسته بندی را متناسب با محصولات خود انتخاب کنید، همچنین می‌توانید از هرجای ایران با شرکت کارتن سازی مسعود تماس گرفته و با گرفتن مشاوره رایگان از مشاوران ما، بهترین و بصرفه‌ترین نوع کارتن و جعبه را برای محصولات خود انتخاب کنید.

شرکن کارتن سازی مسعود با بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه فروش ورق کارتن و تولید کارتن مقوایی، جعبه مقوایی و کارتن پلاست، با استفاده از دستگاه‌های بروز، می‌تواند با کیفیت‌ترین نوع کارتن و جعبه را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار داد.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست