• خانه
  • وبلاگ
  • چاپ لیبل و اهمیت آن در صنعت بسته بندی و کارتن سازی
لیبل چیست و چه اهمیتی در صنعت بسته بندی و کارتن سازی دارد؟
وبلاگ, آموزشی

چاپ لیبل و اهمیت آن در صنعت بسته بندی و کارتن سازی

5/5 - (2 امتیاز)
  • 112 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۰۱

لیبل برچسبی ظریف شامل اطلاعاتی همچون قیمت، بارکد محصول، آدرس شرکت تولید کننده محصول و بسیاری موارد دیگر است که در مواقع اطلاعات هویتی محصول بشمار می‌روند.

در مواقعی نیز از لیبل‌های رنگی برای نمای بهتر و زیبا سازی بسته بندی استفاده می‌شود.

با پیشرفت صنعت بسته بندی و کارتن سازی در ایران، کارتن به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع بسته بندی شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطوریکه امروزه تمامی محصولات با استفاده از جعبه یا کارتن، بسته بندی و به دست مشتریان می‌رسند. در واقع می‌توان بسته بندی را بخشی از هویت کالا و همچنین رابط میان مشتری و محصول دانست.

استفاده از چاپ بر روی کارتن بسته بندی محصولات عاملی برای ترغیب مشتری و افزایش فروش محصول می‌باشد. امروزه دیگر کارتن یا جعبه‌ای را مشاهده نمی‌کنید که فاقد چاپ و طرح باشد.

تمامی صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان تمایل دارند محصول تولیدی خود را با ظاهری جذاب همراه با نشانه‌ها و برندشان در معرض دید مشتری قرار دهند.

لیبل از جمله روش‌های چاپی است که با بهره گیری از آن می‌توان بر ظاهر بسته بندی محصول و همچنین تبلیغات و بازاریابی آن کمک نمود.

در این بخش از وبلاگ شرکت کارتن مسعود، ضمن معرفی لیبل و اهمیت آن در صنعت کارتن سازی به بیان مزایا و معایب استفاده از آن در بسته بندی خواهیم پرداخت.

 

لیبل چیست؟

لیبل چیست؟

 

لیبل یک برچسب ظریف حاوی اطلاعات هویتی محصول است که بر روی اجناس و کالاهای مختلف چسبانده می‌شود و عامل ارتباط بین مشتری و محصول می‌باشد.

لیبل قابلیت چسبندگی بر روی انواع بسته بندی را دارد. لیبل یکی از محصولات صنعت چاپ و بسته بندی است که در صورت تمایل مشتری در انواع محتلف تولید و بر روی بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از برچسب بر روی بسته بندی، در صورتی که در شرایط درست و مناسبی تهیه شود، می‌تواند عاملی برای ارتقای کسب و کار و همچنین برندسازی محصول واقع گردد.

لیبل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها از متریال‌های گوناگونی تولید می‌شوند که جنس آن بستگی به نوع استفاده از لیبل متفاوت است. هر لیبل برای شرایط مخصوص به خود مناسب می‌باشد. در ادامه با انواع لیبل و کاربردهای آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

اهمیت چاپ لیبل در بسته بندی

اهمیت لیبل

در هنگام مواجه شدن با محصول آنچه برای مشتری اهمیت دارد، درک از محتویات داخل بسته بندی است؛ پس باید بسته بندی انتخابی برای محصول در بردارنده اطلاعات دقیق کالا مانند قیمت، تاریخ تولید و… باشد.

لیبل، کاغذ چسب داری است که اطلاعات محصول را در خود جای می‌دهد. چاپ لیبل (برچسب) از آن جهت حائز اهمیت است که جزئیات دقیق کالا را به مشتری ارائه می‌دهد.

برای مثال لیبل درج شده بر روی مواد دارویی باید حاوی اطلاعاتی مانند عوارض و حساسیت و چگونگی نگهداری آن باشد تا خریدار در هنگام رویت آن بتواند از ماهیت محصول درون بسته بندی اطلاع یابد.

در کنار تمام این ویژگی‌ها، چاپ لیبل با هدف جلب توجه خریداران مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توانید بر فروش محصول خود بی‌فزایید، چاپ لیبل بر روی بسته بندی است.

لیبل بسته بندی هر نوع کالایی باید اطلاعات مخصوص به آن کالا را در بر داشته باشد تا مشتری اطلاعاتی درباره کالا کسب نماید.

الزامات چاپ لیبل محصولات خانگی

مواد شیمیایی، چه در سطح صنعتی و چه در سطح خانگی، باید اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده و فعال را نشان دهند.

تمیز کننده‌های خانگی اغلب لیستی از هشدارها و موارد منع مصرف را شامل می‌شوند که باید به طور برجسته روی بسته بندی نشان داده شوند.

با توجه به ماهیت برخی از این محصولات، شرکت‌ها نیاز به استفاده از لیبل‌هایی دارند که می‌توانند در برابر گرما، آب و شرایط بیرونی مقاومت کنند.

به این ترتیب، لیبل می‌تواند اطلاعات مهم را تا زمانی که محصول آماده دور ریختن باشد، برقرار کند.

 

الزامات چاپ لیبل مواد غذایی و آشامیدنی

صنایع غذایی همچنین دارای دستورالعمل‌های دقیق لیبل گذاری هستند.

اطلاعات تغذیه‌ای باید از یک قالب بسیار خاص پیروی کنند و از اندازه قلم خاصی استفاده کنند.

باز هم، محصولات ممکن است مرطوب شوند یا با درجه حرارت گرم یا سرد مواجه شوند، بنابراین شما به لیبل‌هایی نیاز خواهید داشت که بتوانند این شرایط را کنترل کنند.

 

انواع لیبل

لیبل‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که بر اساس جنس متریال به کار رفته در تولید آن، هر کدام برای استفاده در شرایط گوناگونی مناسب هستند.

در این بخش در رابطه با انواع لیبل و کاربردهای آن توضیحات مختصری را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

لیبل کاغذی

لیبل کاغذی از متداول‌ترین انواع لیبل است که در انواع مات، گلاسه و نیمه گلاسه در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و همچنین در سایز و ابعاد متنوع قابل تولید هستند.

این نوع لیبل‌ها به عنوان ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع لیبل در بازار محسوب می‌شوند؛ بنابراین در مقایسه با سایر لیبل‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیبل‌های کاغذی از قدرت چسبندگی بالایی نیز برخوردار هستند.

کاربرد: قابل استفاده برای کالاهای خشک و تمیز مانند شیشه، لوازم پلاستیکی و…

 

لیبل هولوگرام

لیبل هولوگرام از جمله لیبل‌های امنیتی است که اغلب  برای محدود ساختن دسترسی در شرکت‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع لیبل به راحتی چسبیده می‌شود اما در هنگام کنده شدن لایه‌ای شطرنچی و نقره‌ای از خود بر جای می‌گذارد.

کاربرد: در شرکت‌های دولتی برای محدود ساختن دسترسی

 

لیبل اموال

لیبل اموال مانند لیبل هولوگرام، ار نوع برچسب‌های امنیتی و از شایع ترین لیبل‌ها هستند.

طراحی این لیبل‌ها به گونه‌ای است که پس از چسباندن بر روی سطوح به راحتی کنده نمی‌شوند و در صورت کنده شدن نیز، یک لایه از آن بر روی سطوح باقی می‌ماند.

حد امکان باید این نوع لیبل را بر روی سطوح خشک و تمیز استفاده نمایید تا کاملا بر سطح نظر چسبیده شوند.

کاربرد: استفاده در ادارات و اموال شرکت مانند کامپیوتر، صندلی و…

 

لیبل حرارتی

لیبل‌های حرارتی در مقایسه با لیبل‌های اموال از عمر کمتری برخوردار هستند که فقط تا چند روز بر روی سطوح باقی می‌مانند.

کاربرد: بسته بندی پوشاک، موارد آزمایشگاهی و پزشکی

 

لیبل شیشه‌ای

از جمله لیبل‌های پرکاربرد در صنعت بسته بندی، لیبل‌های شیشه‌ای هستند.

لیبل‌های شیشه‌ای بصورت شفاف در دو نوع خوانا و ناخوانا تولید می‌شوند که بر روی سطوح بی رنگ و شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

لیبل متال

لیبل‌های فلزی و متال از دست لیبل‌های با دوام  و با ظاهری شیک و خاص هستند که استفاده از آن می‌تواند موجب افزایش اعتبار محصول شود.

از این لیبل‌ها بدلیل بالابودن قیمت و همچنین مقاوم بودن در برابر نورخورشید، باد و باران، در محصولات گران قیمت استفاده می‌شود.

کاربرد: لوازم برقی، لوازم خودرو و…

 

لیبل یووی

یکی از محبوب‌ترین لیبل‌های فانتزی در بازار که دارای ظاهری زیبا و خاص است لیبل یووی می‌باشد. این لیبل با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که با اشعه فرا بنفش کار می‌کنند چاپ می‌شود.

تولید لیبل یووی به کمک اشعه فرا بنفش باعث می‌شود این لیبل از مقاومت و استحکام بسیار بالایی بهره‌مند شود. لیبل‌های یووی قابل بازیافت هستند و حتی می‌توان به صورت برجسته نیز این لیبل را به چاپ رساند.

 

لیبل تبلیغاتی

یکی از روش‌های تبلیغ و بازاریابی برند، چاپ کارت ویزیت است. این کارت‌‌ها می‌توانند از جنس‌ها و متریال‌های مختلفی تولید شوند.

هر کدام از انواع این کارت‌ها دارای جلوه ظاهری زیبا و شکیلی هستند. در چاپ و تولید کارت ویزیت می‌توان روکش یووی یا روکش سلفونی استتفاده کرد تا بیشتر جلب توجه کند.

 

همانطور که پیش‌تر گفته شد لیبل‌ها بر اساس جنس متریال بکار رفته در آنها تغییر می‌کنند. بنابراین چاپ لیبل دارای انواع بسیاری است که ما در این بخش به برخی از متداول‌ترین و پرکاربردترین انواع آن اشاره کردیم.

لیبل طلاکوب، لیبل کرافت، لیبل روکش سلفون براق، لیبل شبرنگ نیز از انواع لیبل‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی هستند که ساختاری مشابه با دیگر انواع لیبل دارند ولی بسته به جنس، در شرایط مخصوص به خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

روش‌های چاپ لیبل

چاپ لیبل بر روی بسته بندی

 

 

برای تولید لیبل مناسب بسته بندی محصول خود می‌توانید به سراغ روش‌های مختلف چاپ مانند چاپ افست و چاپ دیجیتال بروید که انتخاب روش چاپ بسته به میزان انتظار شما از کیفیت چاپ لیبل دارد.

چاپ افست و چاپ دیجیتال هر دو از پرکاربردترین روش‌های چاپ لیبل هستند با این تفاوت که از چاپ افست برای تولید لیبل در تیراژ بالا استفاده می‌شود ولی چاپ دیجیتال برای تولید لیبل در تیراژ پایین مناسب می‌باشد زیرا از قیمت بالایی برخوردار است و برای تولید لیبل در تعداد بالا مقرون بصرفه نمی‌باشد.

قدرت چاپ و وضوح تصاویر در چاپ دیجیتال به مراتب بیشتر از چاپ افست می‌باشد. چاپ دیجیتال تمام انتظارات شما را از یک چاپ با کیفیت بر آورده میسازد.

 

فواید استفاده از لیبل در بسته بندی

از جمله مزایای استفاده از لیبل در بسته بندی محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی آسان محصول توسط مشتری
  • مقایسه آسان محصول با سایر محصولات
  • بازاریابی و افزایش فروش محصول
  • شناسایی محصولات تقلبی و اصل
  • زیبا سازی بسته بندی

 

قیمت لیبل

با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان برای محصولات قیمت ثابتی در نظر گرفت. قیمت لیبل نیز مانند سایر محصولات تولیدی از قیمت ثابتی برخوردار نمی‌باشد و فرآیند قیمت گذاری در آن به عوامل مختلفی مانند جنس برچسب، تعداد، نوع چاپ و برش بستگی دارد.

لیبل مناسب تنها با میزان قیمت آن ارزیابی نمی‌شود بلکه باید به این توجه داشته باشید که هزینه آن نسبت به متریال و مواد اولیه‌ای که برای تولید آن استفاده شده می‌ارزد یا خیر؟

آیا کیفیتی که ارائه می‌شود در خور قیمت چاپ لیبل هست یا خیر؟

 

در این مقاله از وب سایت شرکت کارتن مسعود به بررسی چاپ لیبل و اهمیت استفاده از آن در صنعت بسته بندی پرداختیم.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله بتوانید برچست (لیبل) مناسب محصولات خود را شناخته و استفاده نمایید.

برای سفارش کارتن و یا درخواست مشاوره می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان و مهندسان شرکت مسعود کارتن ارتباط برقرار نمایید.

شما می‌توانید با نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به هم‌میهنان عزیزمان یاری نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست