کارتن فلکسویی چیست؟
وبلاگ, آموزشی

هر آنچه باید از کارتن فلکسویی بدانید!

5/5 - (2 امتیاز)
  • 115 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۰۸

کارتن نقش بسیار مهمی در بسته‌بندی و نگهداری محصولات ایفا می‌کند. همچنین انجام فرآیند چاپ بر روی کارتن نیز به همان میزان حائز اهمیت می‌باشد.

کارتن فلکسویی یکی از انواع کارتن یا جعبه بسته‌بندی است که در طی فرآیندی به نام چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی در کارخانه‌های کارتن سازی تولید می‌شود.

چاپ فلکسو یکی از روش‌های باکیفیت چاپ است که به صورت گسترده در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله آن صنایع، می‌توان به صنعت کارتن سازی و بسته‌بندی اشاره نمود که نتیجه آن تولید کارتن فلکسویی است.

در این بخش از وب سایت کارتن مسعود، با کارتن فلکسویی، روش تولید و روش چاپ فلکسو آشنا خواهید شد.

 

کارتن فلکسویی چیست؟

تولید کارتن فلکسویی در کارخانه کارتن سازی

 

کارتن فلکسویی یکی از انواع کارتن بسته‌بندی است که فرآیند چاپ فلکسوگرافی بر روی آن انجام می‌گیرد.

در روش چاپ فلکسو از صفحه‌ای انعطاف پذیر با نام کلیشه استفاده می‌شود که حالتی ژلاتینی دارد. این صفحات بطور مستقیم با ورق کارتن ارتباط برقرار کرده و عملیات چاپ را بطور مستقیم بر روی کارتن انجام می‌دهد که حاصل آن را، کارتن فلکسویی می‌نامند.

کارتن فلکسویی اغلب با استفاده از کاغذ کرافت یا سفید تولید می‌شود که به عنوان پرکاربردترین نوع کارتن شناخته شده‌اند.

فرآیند تولید کارتن فلکسویی بسیار ساده است و به عنوان یکی از روش‌های با کیفیت و سرعت بالا در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر همه این موارد برخورداری از قیمت مقرون بصرفه نیز منجر به استفاده از این روش بر روی کارتن بسته‌بندی شده است.

با توجه به ویژگی‌های نام برده از چاپ و کارتن فلکسویی، امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌و‌کار تمایل به استفاده از این نوع کارتن برای بسته‌بندی محصولات خود دارند.

برای تولید کارتن فلکسویی هیچ محدودیتی وجود ندارد و براحتی می‌توان از آن برای بسته‌بندی انواع محصولات استفاده نمایید.

کارتن مادر یکی از انواع کارتن‌های بسته‌بندی است که اغلب با استفاده از چاپ فلکسو تولید می‌شود.

 

کارتن فلکسویی چگونه تولید می‌شود؟

کارتن دایکاتی با چاپ فلکسویی

 

فرآیند تولید کارتن فلکسویی توسط دستگاه چاپ فلکسو و صفحات کلیشه انجام می‌شود. بدین صورت که پس از مشخص شدن ابعاد، تعداد لایه‌های ورق کارتن و وزن محصولی که قرار است درون بسته‌بندی قرار داده شود، نوبت به انتخاب طرح و نوع چاپی است که قرار است بر روی بسته‌بندی ایجاد شود.

چاپ بر روی کارتن بسته‌بندی و رعایت اصول طراحی، نقش بسزایی در بازاریابی و برندینگ محصول شما خواهد داشت. پس لازم است به این موضوع توجه داشته و از اهمیت آن غافل نشوید.

در مرحله بعد با تایید شدن طرح نهایی کارتن برای چاپ آماده خواهد بود. غلتک‌های روی دستگاه فلکسو که پشت کلیشه‌ها قرار دارند شروع به حرکت کرده و باعث رنگی شدن کلیشه‌ها می‌شوند. سپس با یک حرکت دورانی کلیشه‌ها مستقیما با ورق کارتن برخورد کرده و فرآیند چاپ را انجام می‌دهند که خروجی آن تولید کارتن فلکسویی است.

یکی از نقاط قوت کارتن فلکسویی در مقایسه با سایر کارتن‌ها، خشک شدن سریع جوهر بر روی کارتن است. پس از ایجاد طرح بر روی ورق کارتن با صرف زمانی بسیار اندک، رنگ‌ها خشک شده و آماده استفاده خواهند بود.

کارتن فلکسویی را می‌توان برحسب تعداد لایه‌های ورق کارتن دسته‌بندی نمود. با توجه به استانداردهای فعلی می‌توانید کارتن فلکسویی را با کارتن ۳ لایه، ۵ لایه و ۷ لایه تولید نمایید که البته هرکدام کاربردهای بخصوصی دارند.

 

کاربرد کارتن فلکسویی

بسیاری از مردم بدنبال استفاده از بسته‌بندی با کیفیت و در عین حال مقرون بصرفه هستند. کارتن فلکسویی کارتنی با ویژگی‌های مطلوب و با قیمتی بصرفه است که به راحتی می‌تواند نیاز بسیاری از افراد و تولیدکنندگان محصول را برآورده سازد.

از جمله مواردی که می‌توان از کارتن فلکسویی استفاده نمود:

  • بسته بندی مواد غذایی
  • بسته بندی میوه و صیفی‌جات
  • بسته بندی لوازم الکترونیک
  • بسته بندی خشکبار
  • بسته بندی ظروف شکستی
  • بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی مواد دارویی
  • بسته بندی مواد شوینده
  • کارتن پستی
  • کارتن مادر
  • و…

 

مزایای کارتن فلکسویی

کارتن فلکسویی به عنوان پرکاربردترین نوع کارتن بسته‌بندی دارای مزایای بسیاری است که سبب محبوبیت آن در مقایسه با سایر کارتن‌های بسته‌بندی شده است که عبارتند از:

  • کیفیت بالا
  • سرعت بالا
  • قیمت مقرون بصرفه
  • فرآیند تولید ساده و آسان
  • قابل تولید در تیرآژ بالا
  • و…

 

مزایای چاپ فلکسو

  • دوام بالای کیفیت چاپ در طولانی مدت بدون از دست دادن کیفیت اولیه چاپ
  • قابل اجرا بر روی انواع کارتن در تیراژ بالا
  • استفاده از مواد باکیفیت و البته مقرون بصرفه در ساختار آن
  • سرعت بالای خشک شدن جوهر بر روی کارتن و قابل استفاده در کوتاه ترین زمان ممکن
  • سرعت پرس فوق العاده
  • امکان چاپ بر روی بسیاری از مواد
  • سازگار با جوهرهای برپایه آب و روغن
  • و….

با در نظر گرفتن تمامی این مزایا و مقایسه آن با دیگر تکنیک‌های چاپی می‌توانید دلیل محبوبیت و پرکاربرد بودن چاپ فلکسو را در صنعت کارتن و بسته بندی دریابید.

بدیهی است که تمام روش‌های مورد استفاده دارای معایبی نیز هستند که نباید از آنها غافل شد، اما آنچه در انتخاب روش چاپ مهم است کثرت مزایا بر معایب آن است.

 

بهترین دستگاه چاپ فلکسو برای تولید کارتن فلکسویی

دستگاه چاپ فلکسو

 

دستگاه چاپ فلکسو دارای انواعی است که با بررسی هر یک و میزان انتظارات خود می‌توانید از آنها بهره مند شوید.

در ادامه به معرفی سه دستگاه چاپ فلکسو که برای ساخت کارتن فلکسویی مناسب هستند اشاره خواهیم کرد.

دستگاه چاپ فلکسو با ساختار عمودی: این دستگاه جزء اولین دستگاه‌های چاپ فلکسویی می‌باشد که به بازار ارائه شد. از این دستگاه به دلیل قدرت کنترل انطباق رنگیِ بسیار سخت، بیشتر برای چاپ سطوح رول شده‌ی ضخیم و در زمانی که کنترل انطباق رنگ طرح یا نوشته‌ها اهمیت ندارد، استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ فلکسو با ساختارافقی: همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، سیلندرِ چاپ در سیستم‌های فلکسو به صورت ایستاده و هر رنگ یک سیلندر چاپی جداگانه دارد. معمولاً از این دستگاه برای چاپ کارتن‌های فوری استفاده می‌شود.

دستگاه سیلندر مرکزی: این دستگاه علاوه بر اینکه سرعت بسیار بالایی یعنی ۹۰۰ متر بر دقیقه دارد، دارای یک روش مستقیم چاپی است که می تواند طرح و نوشته‌های مد نظر مشتریان را مستقیماً از سیلندر به بستر چاپیِ مورد نظر منتقل نماید.

نکته!

دستگاه سیلندر مرکزی گزینه مناسب‌تری برای تولید کارتن فلکسویی است زیرا بسیار قابل اطمینان‌تر و با کیفیت‌تر از سایر دستگاه‌های چاپ فلکسو است و  همچنین می‌توانید به با خاطری آسوده با استفاده از این دستگاه بر روی سطوحی نازک‌تر از کارتن، مانند پلاستیک نیز چاپی با همان کیفیت ایجاد نمایید.

 

عوامل موثر بر قیمت کارتن فلکسویی

قیمت کارتن فلکسویی مانند سایر کارتن‌های بسته‌بندی به عوامل بسیاری بستگی دارد که بر حسب سفارشات مشتریان متغییر است. در این بخش به عوامل موثر در قیمت کارتن فلکسویی بیشتر خواهیم پرداخت.

برخی از عوامل بصورت مشترک در قیمت تمامی انواع کارتن دخیل هستند مانند ورق کارتن، تعداد، ابعاد و… . اما برخی از عوامل بستگی به نوع کارتن دارند برای مثال عواملی که در قیمت کارتن فلکسویی اثر می‌گذارند عبارتند از:

۱. پیچیدگی طرح

طرح‌های پیچیده به زمان، تنظیم و منابع بیشتری نیاز دارند که موجب افزایش هزینه کلی کارتن می‌شود.

۲. مواد مصرفی

مواد اولیه مورد استفاده در کارتن فلکسویی بر هزینه آن تاثیر می‌گذارد و انتخاب آن بستگی به نیاز مشتری دارد. برای تولید کارتن فلکسویی با مواد تخصصی و با کیفیت باید هزینه بیشتری نسبت به مواد معمولی و متوسط پرداخت نمود.

۳. حجم چاپ

حجم چاپ بیشتر موجب کاهش هزینه‌های نهایی کارتن فلکسویی می‌شود و برعکس، سفارشات محدود باعت افزایش هزینه خواهد شد.

 

سخن پایانی

در تمامی بخش‌های عنوان شده سعی بر آن داشتیم تا با بکارگیری دانش و تجربه ۴۰ ساله خود در صنعت کارتن سازی، بتوانیم شما را با کارتن فلکسویی و روند تولید آن آشنا نماییم.

چنانچه نیازمند آگاهی و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کارتن فلکسویی هستید، می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان شرکت مسعود کارتن در میان بگذارید.

در صورت تمایل به سفارش و یا درخواست مشاوره می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما، با مشاوران ما ارتباط برقرار نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست