جعبه مقوایی
آموزشی

جعبه مقوایی چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

4.8/5 - (32 امتیاز)
  • 720 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۰/۱۲/۱۵

با سلام و درود خدمت شما بازدیدکنندگان وب سایت شرکت کارتن سازی مسعود.

می‌خواهیم در این مقاله به بررسی جعبه مقوایی و نحوه ساخت آن، کاربردهای جعبه مقوایی و… بپردازیم.

جعبه مقوایی چیست؟

همان‌طور که از نام جعبه مقوایی پیداست مواد اولیه تشکیل دهنده این نوع بسته بندی، انواع گوناگون مقوا (کاغذ با گرماژ بالای ۲۵۰) می‌باشد. که متناسب با کاربرد آن و وزن محصولی که می‌خواهد در آن بسته‌بندی شود نوع مقوا بکار رفته در آن متفاوت خواهد بود. از این نوع جعبه‌های مقوایی معمولا برای بسته‌بندی کالاهایی با وزن پایین‌تر استفاده می‌شود و در صورت استفاده برای محصولات سنگین وزن‌تر باید از کاغدها با گرماژ بالاتر استفاده شود. یکی از روش‌های تولید جعبه مقوایی روش گرافت می‌باشد که در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

انواع جعبه مقوایی کارتنی بسته بندی

مقوا از چه چیزی تشکیل می‌شود؟

مقوا را می‌توان کاغذی سفت و ضخیم تعریف کرد.

از جمله مواد تشکیل دهنده مقوا فیبرهای گیاهی است که از درختان به دست می‌آید. مقواها شکل تغییر یافته درختان هستند به طور کل می‌توان گفت مقوا از خرده چوب‌هایی که ابتدا به کاغذ تبدیل شده‌اند و سپس از آن کاغذها، مقواهایی با ضخامت کم یا زیاد تشکیل می‌شود.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده مقوا خمیر کاغذ می‌باشد، خمیر کاغذ از نوعی مواد بازیافتی به همراه خرده چوب تشکیل می‌شود.

چه عواملی در کیفیت مقوا تاثیر دارند؟

همانطور که بیش‌تر گفته شد مقوا از چوب و الیاف گیاهی درختان به دست می‌آید که این فیبرها متناسب با نوع درختی که از آن استفاده می‌شود کیفیت متفاوتی خواهند داشت.

برای تهیه مقواهای ضخیم باید از درختانی با فیبر محکم‌تر مانند درخت کاج و یا درختانی با قد بلندتر استفاده نمود.

نحوه ساخت جعبه مقوایی چگونه است؟

جعبه مقوایی از روی هم قرار گرفتن چند لایه مقوا و کاغذ کرافت (خمیر کاغذ شمیایی تولید شده که بسیار مقاوم است) تشکیل می‌شود که لایه‌های تشکیل دهنده آن متناسب با نوع نیاز مصرفی متفاوت خواهد بود.

جنس جعبه مقوایی چند نوع است؟

جعبه‌های مقوایی متناسب با نیاز مصرف کنندگان در جنس‌های مختلف عرضه می‌گردند از جمله:

جعبه مقوایی پشت طوسی: پشت این جعبه‌ها به رنگ طوسی و لایه زیرین آن‌ها از مواد بازیافتی می‌باشد که انواع چاپ را می‌توان روی آن انجام داد و معمولا برای بسته‌بندی محصولات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعبه مقوایی کرافت: از کاغذ کرافت تشکیل شده و مقاومت بالایی دارد و قابل بازیافت نیز می‌باشد.

جعبه مقوایی گلاسه: مقاومت و استحکام کمی دارد و برای کالاهای با وزن کم پیشنهاد می‌شود.

جعبه مقوایی ایندربورد: این نوع از مقوا دارای مقاومت و استحکام بالایی است و برای حمل و نقل کالاهای با وزن بالا استفاده می‌شود.

کاربردهای جعبه مقوایی چیست؟

معمولا از این نوع جعبه در بسته‌بندی مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، کفش و… استفاده می‌شود که متناسب با حساسیت و ماندگاری محصول قرار گرفته در آن نوع مقوا بکار رفته متفاوت خواهد بود.

به طور کل می‌توان گفت امروزه اغلب فروشندگان و تولید کنندگان برای ماندگاری بهتر محصولات خود و همچنین بهتر نشان دادن محصولات از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌کنند.

انواع جعبه مقوایی کدامند؟

چعبه مقوایی شیاردارمعمولی: ساده‌ترین نوع جعبه کارتنی است که لبه‌های بالا و پایین آن یکسان و برای انواع بسته بندی از جمله حمل کفش، کتاب و… مناسب است.

جعبه نیمه شیاردار: این نوع جعبه مقوایی همانند جعبه شیاردار معمولی است با این تفاوت که بالای آن باز است و در دو طرف آن برش‌هایی وجود دارد که برای حمل و نقل وسایل سنگین مانند لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به راحتی می‌توانید آن را بکشید.

جعبه سینی شکل: این نوع جعبه برای حمل محصولاتی همانند : مواد غذایی، نوشیدنی، بطری و… در اکثر رستوران‌ها و ویتامینه‌ها استفاده می‌شود که همان‌طور که از نامش پیداست شبیه به یک سینی است.

جعبه دایکات سفارشی: سایز، اندازه و شکل این نوع جعبه مقوایی متناسب با نیاز مشتری متفاوت است که معمولا برای بسته بندی عطریات، لوازم آرایشی و اسباب بازی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعبه بایگانی: همانطور که از نامش پیداست برای بایگانی اسناد مدارک به مدت طولانی می‌باشد که از آن برای بایگانی مستندات پزشکی، حساب شرکت‌ها و سوابق کارمندان و نگهداری اسناد استفاده می‌شود. به دلیل قیمت پایین و ماندگاری بالا از محبوبیت بیشتری در بین انواع کارتن برخوردار است.

دایکات خود قفل شونده: این نوع کارتن معمولا در ادارت پست مورد استفاده قرار می‌گیرد که با تا کردن لبه‌های آن میتوان نوعی قفل برای محصول گذاشت. این نوع جعبه مقئایی از دوام و ماندگاری بالا و تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

جعبه رو باز غرفه‌ای: از این نوع جعبه در فضاهای کم برای نظم‌دهی به محصولات انجام می‌شود و اغلب در فروشگاه‌ها برای نشان دادن محصولات چایی، دمنوش و ویتامینه‌ها استفاده می‌شود. این نوع جعبه مقوایی شکلی ساده و چسبی دارد.

جعبه‌های پنج پنل: همانطور که از نامش پیداست از پنج پنل یا قسمت ساخته شده که به صورت تخت در بازار در دو رنگ روشن و تیره عرضه می‌گردد. این نوع از جعبه برای محصولات باریک و بلند استفاده می‌گردد.

مزایای استفاده از جعبه‌های مقوایی در چیست؟

  • مهم‌ترین مزیت جعبه‌های مقوایی قابل بازیافت بودن آن است.
  • محافظت هرچه بیشتر محصولات.
  • جعبه مقوایی مواد غذایی را سالم و تازه نگه‌داری می‌کند.
  • به دلیل سبک بودن مقوا و کاغذ حمل و نقل آن آسان و راحت خواهد بود.
  • مقاومت و استحکام بالا.
  • قیمت ارزان و مناسب.
  • تبلیغات برندینگ با طراحی و چاپ انواع لوگو و برند بر روی جعبه.

 

قیمت جعبه‌های مقوایی؟

قیمت جعبه مقوایی به عوامل مختلفی از جمله: جنس مواد اولیه، تعداد ورق کارتن، نوع کاغذ، روش چاپ، دستگاه‌های چاپ، روش‌های تولید، تعداد و میزان رنگ بکار رفته در چاپ جعبه و تولید بستگی دارد.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست