• خانه
  • وبلاگ
  • دستگاه چاک زن چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟
دستگاه چاک زن کارتن سازی
وبلاگ, آموزشی

دستگاه چاک زن چیست و چه کاربردی در صنعت کارتن سازی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)
  • 133 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۹/۲۴

در صنعت کارتن سازی برای تولید بسته بندی با کیفیت از دستگاه‌های گوناگونی استفاده می‌شود که هر یک بخشی از فرآیند تولید را بر عهده دارند.

دستگاه چاک زن یکی دیگر از تجهیزات مهم و کاربردی در صنعت بسته بندی است که برای تولید کارتن و یا جعبه در کارگاه‌های کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجود دستگاه چاک زن در کارگاه‌هایی که به تولید کارتن مشغول هستند، بسیار لازم و ضروری است. بدون وجود این دستگاه، خط تولید کارتن کامل نخواهد شد.

از دستگاه چاک زن برای تولید کارتن‌هایی که فاقد هرگونه چاپ هستند استفاده می‌شود.

شرکت مسعود کارتن با سابقه درخشان خود در حوزه تولید انواع کارتن بسته بندی، از ماشین آلات و تجهیزات بروز در خط تولید خود برای ارائه بهترین محصول بسته بندی به مشتریان خود استفاده می‌نماید.

در شروع هر کسب و کاری لازم است ابتدا با انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در آن صنعت آشنا شوید.

در مقالات پیشین به بررسی چند دستگاه مورد نیاز در صنعت کارتن سازی مانند دستگاه دایکات، دستگاه تسمه کشی و دستگاه لمینت کارتن پرداخته ایم، اکنون در این بخش از وبلاگ مسعود کارتن به بررسی و بیان اهمیت و کاربرد دستگاه چاک زن کارتن خواهیم پرداخت.

 

دستگاه چاک زن کارتن چیست؟

دستگاه چاک زن کارتن سازی

دستگاه چاک زن دستگاهی است که از تیغه‌هایی از جنس اسپیکا و فولاد ساخته شده است. از این دستگاه در کارتن سازی برای جداسازی درب‌های طول و عرض، گوشه زن برای مشخص کردن لب چسب و همچنین برای تولید کارتن‌های مادر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه چاک زن قادر به تولید کارتن‌های ۳ لایه و ۵ لایه با ابعاد بزرگ و کوچک است که عملیات چاک را بر روی کارتن بر عهده دارد.

کار با این دستگاه بسیار راحت و آسان می‌باشد و شما با کمی دقت و تمرکز بدون نیاز به آموزش می‌توانید براحتی از آن استفاده نمایید.

در کارگاه‌های کارتن سازی پس از قبول سفارش برای ارائه سفارشات به مشتریان به کارتن‌های مادر نیاز دارند که دستگاه چاک زن برای تولید این نوع کارتن بسیار کاربرد دارد.

دستگاه چاک زن دارای دو نوع دستگاه چاک زن دستی و دستگاه چاک زن اتومات است که با بهره گیری از هریک می‌توانید مراحل تولید کارتن را به راحتی انجام دهید.

در ادامه با انواع دستگاه چاک زن و قابلیت‌های هر یک آشنا خواهید شد.

 

روش کار دستگاه چاک زن چگونه است؟

دستگاه چاک زن یکی از تجهیزات ساده و در عین حال مهم در صنعت کارتن و بسته بندی می‌باشد که وجود آن برای تمامی تولیدکنندگان این حوزه لازم و ضروری است.

در هنگام نصب و راه اندازی دستگاه چاک زن باید دقت داشته باشید که پایه‌ها بر روی زمین محکم باشند و دستگاه تراز باشد تا در حین کار لرزشی در دستگاه بوجود نیاید. این نکته را باید در هر هنگام نصب هر دو نو ع دستگاه چاک زن رعایت کنید.

در هنگام انجام فرآیند ساخت کارتن، فشار بسیاری بر دستگاه وارد می‌شود که احتمال شکستن تیغه را افزایش می‌دهد، بنابراین شما با آگاهی از این موضوع، باید تدابیر لازم برای تهیه و تعویض سریع تیغه را در نظر داشته باشید.

دستگاه چاک زن بخش چاک زنی و گوشه زنی کارتن (لب چسب) را انجام می‌دهد. پس از ایجاد ۴ خط خط کارتن، طول و عرض بسته بندی مشخص می‌شود و طبق آن باید دستگاه را تنظیم نماییم. پس از انجام مراحل چاک زنی کارتن به دستگاه دایکات هدایت می‌شود.

 

انواع دستگاه چاک زن کارتن کدامند؟

دستگاه چاک زن دستی

در شرکت‌های کارتن سازی دو نوع دستگاه چاک زن برای تولید کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل:

  • دستگاه چاک زن دستی
  • دستگاه چاک زن اتومات

از هر کدام این دستگاه‌ها در کارگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص هر یک ارائه خواهیم داد.

 

دستگاه چاک زن دستی

شرکت‌های کارتن سازی و جعبه سازی برای ارائه سفارشات مشتری و تسهیل بسته بندی سفارشات، نیازمند استفاده از کارتن مادر هستند.

تیراژ کارتن مادر بسیار کمتر از سایر کارتن‌های بسته بندی است که برای تولید آن از دستگاه چاک زن دستی استفاده می‌شود که در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بسیار بصرفه است.

به طور مثال اگر کارگاه سفارش تولید جعبه کفش داشته باشد، کارگاه مجبور است پس از تولید جعبه کفش‌ها، کارتن‌های مادر را هم تولید کند تا بتواند جعبه‌های کفش را داخل کارتن مادر جا دهد. به این طریق کارگاه می‌تواند مشتری مداری کند.

همچنین دستگاه چاک زن دستی از قیمت پایین تری برخوردار است. از این دستگاه برای تولید کارتن‌های بزرگی همچون کارتن یخچال،  کارتن تلویزیون و… که در تیراژ پایین تولید می‌شوند به کار برده می‌شود. وجود این دستگاه در شرکت‌های کارتن سازی سبب تکمیل شدن خط تولید می‌شود.

 

مزایای استفاده از تیغ‌های پرفراژ شده در دستگاه چاک دستی

  • سرعت بالاتر در تولید و چاک زدن ورق‌های کارتن و جعبه
  • افزایش طول عمر دستگاه چاک زن
  • جلوگیری از ترکیدن و از بین‌ رفتن ورق کارتن (به‌خصوص در ورق‌های ضعیف حال حاضر)
  • سرعت تولید بالاتر در قسمت چسب زدن
  • زیباتر شدن کارتن‌ها و جعبه‌ها
  • کم‌ شدن هزینه‌های تعمیرات دستگاه
  • کم‌ شدن هزینه برق (به‌خاطر سرعت تولید بیشتر)
  • بالا رفتن راندمان نیروی انسانی

 

دستگاه چاک زن اتومات

همانطور که از نام آن پیداست، دستگاه چاک زن اتومات تمامی مراحل چاک زنی کارتن را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

استفاده از این دستگاه برای کارتن‌های فاقد چاپ که در تیراژ بالا تولید می‌شوند بسیار مناسب است. چنین دستگاه‌هایی که نیاز به چاپ ندارند و در تعداد بالا تولید می‌شوند، توسط دستگاه چاک زن اتومات ساخته می‌شوند مانند کارتن خیار، کارتن کدو و…

در صورتیکه بخواهید چاپ بر روی کارتن بسته بندی خود انجام دهید، باید از دستگاه چاپ فلکسو به جای دستگاه چاک زن اتومات استفاده نمایید.

 

کاربرد دستگاه چاک زن

در کسب و کارهای گوناگون برای تولید کارتن مادر از دستگاه چاک زن دستی و دستگاه چاک زن اتومات استفاده می‌کنند.

دستگاه چاک زن دستی در کارخانه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا هم کار با آن آسان و راحت است و همچنین قیمت دستگاه دستی بسیار بصرفه تر از دستگاه چاک زن اتومات است.

از دستگاه چاک زن اتومات برای تولید کارتن‌های بدون چاپ و پر تیراژ استفاده می‌نمایند در صورتیکه دستگاه چاک زن دستی برای کارتن‌های بزرگ مثل کارتن مادر، کارتن یخچال و… به کار برده می‌شود.

در مقایسه کلی وجود هر دو دستگاه در خط تولید شرکت‌های کارتن سازی لازم است و انتخاب آن بستگی به میزان انتظارات شما از دستگاه دارد.

برای کارتن‌های حاوی چاپ، باید از دستگاه فلکسو استفاده کرد زیرا این دستگاه عملیات چاپ و چاک را بصورت همزمان انجام می‌دهد.

 

نکاتی که در هنگام خرید دستگاه چاک زن باید توجه نمایید!

دستگاه چاک زن

در هنگام خرید دستگاه چاک زن ابتدا باید میزان انتظارات خود را از دستگاه مشخص نمایید تا بتوانید دستگاهی را انتخاب نمایید که همسو با خواسته‌های شما باشد.

در زمان خرید حتما قیمت‌های اعلام شده از سوی چند شرکت فروشنده تجهیزات کارتن سازی را مقایسه نمایید و پس از ارزیابی قیمت، خرید خود را با خاطری آسوده انجام دهید.

همچنین سعی کنید تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر خریداری نمایید و از کیفیت قطعات استفاده شده در آن اطمینان حاصل نمایید.

 

نتیجه گیری

دستگاه چاک زن یکی از دستگاه های مهم در کارتن سازی است که عملیات چاک بر روی کارتن‌های بدون چاپ را انجام می‌دهد.

این دستگاه در دو نوع دستی و اتومات مورد استفاده کارگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

برای تولید کارتن‌های بدون چاپ و تیراژ پایین از دستگاه چاک زن دستی و برای تولید کارتن‌های تیراژ بالا از دستگاه چاپ زن اتومات استفاده می‌شود.

کار با دستگاه چاک زن بسیار ساده و راحت است و شما بدون آموزش با کمی دقت می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

راه های ارتباطی شرکت مسعود کارتن

 

در صورت داشتن هر گونه سوال و ثبت سفارش انواع کارتن می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان و مشاوران تیم مسعود کارتن ارتباط برقرار نمایید.

امیدواریم مطالب ارائه شده دراین بخش براس شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد. همچنین از شما هموطنان عزیز انتظار می‌رود، با ثبت نظارات و پیشنهادات خود ما را در راستای ارائه خدمات بهتر یاری نمایید.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست