کارتن پلاست
آموزشی

کارتن پلاست چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

4.7/5 - (33 امتیاز)
  • 1124 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۱/۱۶

با پیشرفت علم و دانش همواره زندگی بشر نیز در دست تغییر و تحول است.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اینکه کارتن پلاست چیست، مواد تشکیل دهنده آن کدامند و کاربردهای کارتن پلاست در چه مواردی است، آشنا شویم.

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست چیست؟

قطعا شما بارها کارتن پلاست را در اطراف خود از جمله: جعبه میوه در میوه فروشی‌ها، سطل زباله، استند محصولات و… دیده باشید اما با نام آن آشنا نباشید که در این مقاله به توضیحات بیشتر در خصوص کارتن پلاست می‌پردازیم.

 

در واقع می‌توان گفت کارتن پلاست از مواد اولیه‌ای به نام پلی پروپیلن تشکیل می‌شود که در نهایت به ورق‌های ضخیم با مقاومت بالا تبدیل می‌شوند که به دلیل مقاومت بالا در اکثر صنایع مانند: تبلیغات، کشاورزی، ساختمان، بسته بندی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارتن پلاست با نام‌های: شیت پلاست، هالوپروفیل شیت، پلاست پک، کروگیت پلاستیک شیت و پلاست شیت نیز در صنعت کارتن سازی شناخته می‌شود.

 

مواد تشکیل دهنده کارتن پلاست و نحوه تولید آن چگونه است؟

کارتن پلاست به روش اکستروژن تولید شده.

محصولات تشکیل دهنده کارتن پلاست عمدتا جنس پلاست شیت یا همان هالوشیت بوده و همان‌طور که پیش‌تر گفته شده مواد اولیه و اصلی تشکیل دهنده کارتن پلاست پلی پروپیلن است که از ۳ لایه باریک پلی پروپیلن تشکیل شده است و به دلیل وجود یک لایه چین‌دار بین دو ورقه صاف به ورق‌های دوجداره نیز معروف است که معمولا ضخامت آن بین ۲ تا ۱۲ میلی‌متر و در رنگ‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد.

کارتن پلاست از محبوبیت بالایی در تبلیغات و ماکت سازی برخودار است که دارای مقاومت بالا بوده و لایه‌ها به راحتی قابل جدا شدن نمی‌باشند.

 

کاربردهای کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست به دلیل مقاومت و استحکام بالا در اکثر صنایع قابل مانند: تبلیغات، ساختمان سازی (به عنوان سقف کاذب)، کشاورزی، ماکت سازی، خودرو سازی، چاپ و بسته بندی و … قابل استفاده می‌باشد.

 

ویژگی های کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست ویژگی‌هایی دارد از جمله:

  • ورق‌های کارتن پلاست سبک بوده اما با این وجود بسیار مقاوم و محکم هستند.
  • قابل بازیافت بودن: در تولید آن از هیچ ماده‌ی سمی استفاده نمی‌شود و محصول نهایی قابل بازیافت برای استفاده‌ی دوباره است.
  • ضد اشتعال بوده، یعنی آتش نمی‌گیرد و فقط ذوب می‌شود.
  • انتعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را شکل داد و با کمک منگنه و میخ به اشیای دیگر متصل کرد.
  • قابل شتسشو می‌باشد، بدون آنکه هیچ‌گونه تغییری در ظاهر آن ایجاد شود.
  • ورق‌های کارتن پلاست بدون بو بوده و بوی اطراف خود را نیز جذب نمی‌کند.
  • عایق بودن ورق‌های در برابر گرما، سرما، آب و نور مستقیم خورشید از استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • قابلیت انواع چاپ بر روی کارتن پلاست وجود دارد و ماندگاری بالایی برای تبلیغات دارد.
  • مقاوم در برابر ضربه و لِه شدن و از عبور اشعه ماورا بنفش نیز جلوگیری می‌کند.

 

انواع کارتن پلاست کدام است؟

کارتن پلاست ورقه‌ای یا ساده: قدیمی‌ترین نوع کارتن پلاست می‌باشد که همانند کاغذ کارتن است. ضخامت آن بین ۱.۷ تا ۱۲ میلی‌متر با طول و عرض دلخواه می‌باشد که دو لایه‌ی پلاستیکی، یک لایه‌ی پلاستیکی چین‌دار را پوشش می‌دهند و به روش حرارت به یک‌دیگر متصل می‌شوند و در مقابل گرما و سرما، رطوبت و… مقاوم می‌باشد.

کارتن پلاست رولی: این نوع کارتن پلاست با ضخامت ۲ الی ۱۲ میلی‌متر در رنگ‌های دلخواه تولید می‌شود و کاربرد آن در: ساخت ساز و کشاورزی و… می‌باشد.

کارتن پلاست رولی یووی دار: این نوع کارتن همانند کارتن پلاست رولی می‌باشد با این تفاوت که برای بالابردن مقاومت آن در برابر آفتاب از مواد یووی دار استفاده می‌کنند. معمولا در ناودانی گلخانه‌ها از این نوع کارتن پلاست با درصد یووی کمتر استفاده می‌شود.

کارتن پلاست عمودی: جنس این نوع کارتن پلاست از پروپیلن و پلی‌اتیلن است که توسط دستگاه‌های مخصوص برش داده می‌شود و قطر آن بین ۲ الی ۲۵ میلی‌متر است و از لحاض ظاهری با کارتن پلاست‌های دیگر متفاوت است.

کارتن پلاست کندویی یا حبابی: این نوع کارتن از پلاستیک‌های شفافی از جنس پلی پروبیل ساخته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و اسیدها دارد. این نوع  ورق‌ها به دلیل وزن کم، ایمنی و کیفیت بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر شرایط جوی جایگزین مناسبی برای شیشه می‌باشند. به کارتن پلاست‌های کندویی یا حبابی کارتن پلاست پلی‌کربنات نیز می‌گویند.

 

قیمت کارتن پلاست به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت هر کارتن پلاست بستگی به گِرماژ آن در هر متر مربع دارد و همچنین افزایش قطر کارتن پلاست نیز در افزایش قیمت آن تاثیر بالایی دارد.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست