علامت مارک چاپ روی کارتن بسته بندی
آموزشی

با علامت‌های چاپی روی کارتن‌های بسته‌بندی آشنا شوید!

4.9/5 - (34 امتیاز)
  • 3040 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۲/۳۱

شاید در برخی موارد این پرسش برای‌تان پیش آید که معنی علامت‌های چاپی روی کارتن و جعبه‌های بسته بندی به چه معناست؟

این علامت‌های چاپی روی کارتن، هر کدام بیانگر یک مفهوم یا نشانگر یک پیام برای مخاطب خود هستند. همه ما به طور روزمره این نمادها را بر روی انواع کارتن‌های بسته بندی و جعبه‌های مقوایی تماشا می‌کنیم که هرکدام از این نمادها بیانگر هویت محصول بسته بندی شده است.

ما در این مقاله از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود می‌خواهیم شما را با این نمادها در صنعت کارتن سازی و معنی و مفهوم هریک از این نمادها آشنا کنیم.

 

آنچه در این نوشته خواهید خواند پنهان

علامت‌های چاپی روی کارتن بسته بندی نماد چیست؟

 

علامت شکستنی علامت چاپی شکستنی

این علامت را شاید بر روی اکثر کارتن‌های بسته بندی به خصوص کارتن لوازم خانگی و… دیده باشید که یکی از علامت‌های مهم می‌باشد که به این معنی است که محصول بسته بندی شده شکستنی می‌باشد و برای حمل و نقل آن باید دقت شود.

 

علامت فلش رو به بالا علامت چاپی فلش رو به بالا

این علامت نشان دهنده این است که کارتن بسته بندی شده باید کدام سمتش رو به بالا قرار گیرد تا محصول داخل کارتن بسته بندی آسیب نبیند که در صورت عدم رعایت آن، محصول بسته بندی شده دچار آسیب خواهد شد و هم‌چنین در انبار کردن آن‌ها نیز این اصل باید رعایت شود.

 

علامت حمل با مراقبت علامت چاپی حمل با مراقبت

این نماد نشان دهنده آن است که حمل و نقل این کارتن بسته بندی باید با دقت بیشتر و با دست انجام شود که در صورت جابجایی نادرست مانند: پرتاپ کردن و… محصول داخل کارتن بسته بندی دچار آسیب خواهد شد.

 

علامت چتر علامت چاپی چتر

این نماد نشان دهنده این است که محصول بسته بندی شده در کارتن در مقابل باران و رطوبت حساس و آسیب پذیر می‌باشد، بنابراین باید از محیط‌های بارانی و رطوبتی دور نگه داشته شود که در غیر اینصورت محصول داخل کارتن بسته بندی دچار آسیب خواهد شد.

 

علامت دماسنج علامت چاپی دماسنج

این نوع نماد اغلب برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات خوراکی استفاده می‌شوند و نشان دهنده آن است که محصول داخل جعبه بسته بندی در چه دمایی باید نگه‌داری شود که در صورت نگهداری این جعبه‌های بسته بندی در دمای بالاتر یا پایین‌تر، محصول دچار آسیب خواهد شد.

 

علامت صدای مشتری علامت چاپی صدای مشتری

این نماد برروی جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده وجود صدای مشتری برای تولید کننده محصول می‌باشد، یعنی مشتری در صورت نارضایتی از محصول می‌تواند با تولید کننده آن تماس بگیرد.

 

نماد اطلاعات بیشتر علامت چاپی اطلاعات بیشتر

این نماد بر روی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده آن است که اطلاعات بیشتر در خصوص محصول بسته بندی شده داخل جعبه‌ی آن موجود است.

 

 

علامت صیفی یا سبزی جات علامت چاپی صیفی یا سبزی جات

این نماد بر روی کارتن‌های بسته بندی نشان دهنده این است که محصول داخل بسته بندی از جنس گیاه می‌باشد و مصرف آن برای گیاه خوران و یا افرادی که مواد غذایی گیاهی مصرف می‌کنند مناسب است.

 

علامت مواد اشتعال زا علامت چاپ کارتن مواد اشتعال زا

این علامت نشان دهنده آن است که محصول داخل کارتن یا جعبه بسته بندی قابل اشتعال می‌باشد و می‌بایست با احتیاط حمل شود و در جای مناسب و ایمنی از آن نگه‌داری شود و این علامت چاپی از جمله علامت‌های مهم می‌باشد.

 

علامت نگهداری دور از نور خورشید علامت چاپ کارتن نگهداری دور از نور خورشید

این نماد نشان دهنده آن است جعبه بسته بندی شده دور از اشعه و نور خورشید باشد و در سایه نگهداری شود.

 

 

علامت حداکثر وزن مجاز برای حمل حداکثر وزن مجاز برای حمل کارتن

این علامت نشان دهنده آن است که جعبه یا کارتن بسته بندی شده تا چه وزنی را می‌تواند تحمل کند. علامت ۶ در تصویر به معنی این است که کارتن یا جعبه تا ۶ کیلو گرم را می‌تواند تحمل کند نه بیشتر و در صورت عدم رعایت آن، محصول بسته شدی دچار آسیب خواهد شد.

 

علامت کپی رایت علامت کپی رایت

این علامت معمولا بر روی محصولاتی که حق ناشر دارد یا ناشر آن راضی با کپی از آن نیست درج می‌شود.

 

 

علامت هشدار علامت هشدار روی کارتن

این نشان اغلب بر روی جعبه و کارتن‌های بسته بندی حاوی مواد غذایی و پزشکی که با مصرف آنها احتمال ایجاد حساسیت وجود دارد درج می‌شود، بنابراین باید در مصرف محصول بسته بندی شده دقت کرد.

 

علامت ماندگاری محصول علامت ماندگاری محصول

این علامت بر روی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی از جمله علامت‌هایی است که برای مشتری اهمیت بالایی دارد و این نماد نشان دهنده بهترین زمان مناسب برای مصرف محصول بسته بندی بعد از باز کردن درب آن است.

 

علامت مرد پاکیزه علامت مرد پاکیزه

این نماد بر روی کارتن‌های بسته بندی نشان دهنده آن است که بعد از مصرف محصول بسته بندی شده آن را به شکل صحیح و با نظافت داخل سطل زباله بیندازید.

 

 

علامت سطل زباله چرخ دار علامت سطل زباله چرخ دار

این نماد بر روی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده این است که محصول داخل بسته بندی حاوی محصولات الکترونیکی است و نباید در سطل زباله‌های عمومی انداخته شود.

 

علامت درصد مواد قابل بازیافت علامت درصد مواد قابل بازیافت

این نماد بر روی کارتن‌های بسته بندی نشان دهنده درصد مواد بازیافتی در ساخت محصول بسته بندی شده در جعبه می‌باشد.

 

 

علامت چرخه بازیافت علامت چرخه بازیافت

این نماد، نماد بین المللی بازیافت می‌باشد و معمولا برای ترغیب و تشویق مصرف کنندگان به بازیافت محصول به جای دور ریختن آن بر روی کارتن و جعبه‌های بسته بندی درج می‌شود.

 

علامت نقطه بازیافت علامت نقطه بازیافت

استفاده از این نماد برروی کارتن و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده استفاده از برخی مواد قابل بازیافت در بسته بندی این محصول است.

 

 

علامت بازیافت شیشه علامت بازیافت شیشه

این نماد در بسته بندی محصولات شیشه‌ای بر روی کارتن و جعبه‌ها درج می‌شود و به معنی جدا کردن زباله‌های شیشه‌ای بعد از مصرف آن است.

 

 

علامت نیازمند بازیابی علامت نیازمند بازیابی

استفاده از این نماد بر روی جعبه‌ها و کارتن‌های بسته بندی برای ترغیب و تشویق مصرف کنندگان به بازیافت محصولات است. قلب نماد حس خوب بازیافت باقیمانده محصولات است.

 

علامت آلومینیوم قابل بازیابی علامت آلومینیوم قابل بازیابی

درج این نماد برروی جعبه‌ها و کارتن‌های بسته بندی نشان دهنده این است که آلومینیوم استفاده در محصول قابل بازیافت می‌باشد.

 

 

علامت اکولابل علامت اکولابل

از این نماد در کشور اروپا برای تولید کنندگان و شرکت‌هایی که محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌کنند استفاده می‌شود.

 

 

علامت چرخه ناپم علامت چرخه ناپم

این نماد و علامت معمولا بر روی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی محصولاتی که ۷۵ درصد آن‌ها از کاغذ یا الیاف کاغذ تشکیل می‌شود ،درج می‌شود که قابلیت بازیافتی بالایی دارند.

 

علامت فولاد قابل بازیابی علامت فولاد قابل بازیابی

همان‌طور که از اسم این نماد پیداست محصول داخل کارتن یا جعبه‌بسته بندی از جنس فولاد بوده و قابل بازیافت نیز می‌باشد.

 

 

علامت پلی اتیلن ترپلیتین – PETE / PET علامت پلی اتیلن ترپلیتین

درج این نماد بر روی کارتن و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده قابلیت بازیافت و جداسازی پلی اتلین استفاده شده در بسته بندی می‌باشد.

 

 

علامت پلی اتلین با چگالی بالا – HDPE علامت پلی اتیلن با چگالی بالا

درج نماد HDPE برروی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده آن است که پلی اتلین با چکالی بالا نسبتا قابل بازیافت است.

 

 

علامت پلی وینیل کلراید – PVC علامت پلی وینیل کلراید

نماد  PVC برروی جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده آن است که پلاستیک استفاده در اغلب موارد قابلیت بازیافت و بازیابی ندارد.

 

 

علامت پلی اتلین با چگالی کم – LDPE علامت پلی اتلین با چگالی کم

نماد  LDPE برروی جعبه‌های بسته بندی اشاره به پلاستیک نرم و قابل انعطاف دارد که اغلب در کیسه‌ها و بطری‌ها یافت می‌شود و درصد کمی از آن‌ها قابل بازیافت و بازیابی می‌باشند.

 

علامت PP – پلی پروپیلن علامت PP - پلی پروپیلن 

پلی پروپیلن در بسیاری از ظروف استفاده می‌گردد و ارزش بازیافت آن در حال رشد است و با برخی فناوری‌ها قابل بازیافت است.

 

 

علامت PS علامت PS

چاپ این نماد برروی کارتن‌ها و جعبه‌های بسته بندی نشان دهنده پلی استایرن است که در بعضی از ظروف یکبار مصرف و تخته‌های یونولیت استفاده می‌شود و به طور کل قابل بازیافت و بازیابی نمی‌باشد.

 

علامت سایر پلاستیک‌های مصرفی علامت سایر پلاستیک‌های مصرفی

این نوع نماد معمولا برروی کارتن‌های بسته بندی محصولات که دارای مواد پلاستیکی است درج می‌شود که به هیچ عنوان قابل بازیافت نیستند.

 

 

ما در این مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود شمارا با پرکاربردترین نمادهای علامت‌های چاپی روی کارتن، مورد استفاده در صنعت کارتن سازی آشنا کردیم. نمادهای دیگری نیز وجود دارد که برای محصولات خاص استفاده می‌شود. شرکت کارتن سازی مسعود، امید دارد که با ارایه این مطالب گامی در جهت درک بهتر شما از نمادها در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی برداشته باشد.

 

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست