کارتن پستی
آموزشی

کارتن پستی چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

5/5 - (5 امتیاز)
  • 1188 بازدید
فاطمه نوری ۱۴۰۱/۰۵/۲۷

ویژگی‌های کارتن پستی و انواع آن کدام‌اند؟

همان‌طور که از نام این نوع بسته بندی پیداست، از کارتن پستی بیشتر در حمل و نقل و ارسال و پست کردن کالاها استفاده می‌شود. امروزه با توجه به افزایش خرید و فروش اینترنتی از شهرهای مختلف، هر کدام از ما حداقل یکبار این نوع بسته بندی پستی را از نزدیک تماشا کرده‌ایم و با طراحی آن آشنا هستیم. ما در این مقاله از وبلاگ شرکت کارتن سازی مسعود قصد داریم شما را با ویژگی‌های کارتن پستی، انواع کارتن پستی، جنس کارتن پستی، ابعاد استاندارد کارتن پستی و هرآنچه که راجب کارتن پستی وجود دارد آشنا کنیم.

کارتن پستی خرید عمده سایز چاپی

کارتن پستی چیست؟

با توجه به توضیحات گفته شده در واقع می‌توان گفت کارتن پستی نوعی از بسته بندی استاندارد برای حمل و نقل مرسولات پستی هست که زیر نظر شرکت‌های پستی و دفاتر پیشخوان دولت هستند. روی این کارتن‌های پستی علاوه بر چاپ لوگوی اداره پست، جای تمبر، نوشتن آدرس گیرنده و فرستنده نیز چاپ می‌شود، هم‌چنین علامت‌های شکستنی و… نیز بر روی این کارتن‌ها چاپ می‌شود، در واقع می‌توان گفت کارتن پستی بیشترین کاربرد را در جابجایی مرسولات پستی دارد.

کاربردهای کارتن پستی کدام‌اند؟

همان‌طور که گفته شد از این نوع کارتن‌های پستی برای حمل و نقل کالا و مرسولات در اداره پست یا حمل و نقل کالا استفاده می‌شود که برخی از کاربردهای کارتن پستی عبارتند از:

  • اداره پست
  • شرکت‌های پست دولتی و خصوصی
  • دفاتر پیشخوان دولت
  • باربری‌ها و حمل و نقل کالاهای بزرگ پستی
  • حمل و نقل و جابجایی اثاث منزل، اداره‌جات و…
  • فروشگاه‌های لوازم جانبی، لوازم الکترنیکی و سایر فروشگاه‌هایی که خدمات غیرحضوری (اینترنتی) دارند.

لازم به ذکر است با توجه به کاربرد و استفاده هر کدام از این موارد می‌توان کارتن پستی با لوگو و برند شرکت خود را سفارش دهید، همچنین برخلاف تصور برخی افراد که تصور می‌کنند  باید کارتن پستی را حتما از ادارات پست تهیه کرد، باید گفت که شما می‌توانید برحسب نیاز خود این نوع از کارتن بسته بندی را به کلیه شرکت‌های کارتن سازی سفارش دهید که ما نیز در شرکت کارتن مسعود انواع کارتن پستی را با اندازه و چاپ دلخواه شما، تولید می‌کنیم.

 

ویژگی‌های کارتن پستی کدام‌اند؟

کارتن پستی مانند انواع دیگر کارتن‌ها به دو صورت آماده و سفارشی تولید می‌شوند، بدین صورت که شما می‌توانید کارتن‌های پستی را در ابعاد مشخص به صورت عمده از بازار خریداری کنید و یا اینکه با مراجعه به شرکت‌های کارتن سازی، کارتن پستی را در سایز،حجم و تعداد دلخواه سفارش دهید که طبیعتا کارتن پستی سفارشی از کارتن پستی آماده گران‌تر خواهد بود. برخی از ویژگی‌های کارتن پستی عبارتند از:

  • کارتن‌های پستی در حجم و اندازه‌های مختلف به صورت ۳لایه و ۵لایه تولید می‌شوند.
  • بر روی بسته بندی، طراحی مربوط به شرکت پست یا هر شرکت دیگری که از آن‌ها استفاده می‌کنید، چاپ می‌شود.
  • علائم و کابردهای صنعت بسته بندی روی آن چاپ می‌شود.
  • کارتن‌های پستی از کاغذها و ورق‌های با کیفیتی تولید می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.
  • بسیار مقاوم و مستحکم در برابر ضربه می‌باشند.
  • هزینه بسته بندی با این جعبه‌ها ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است.
  • کارتن‌های بسته بندی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و هم‌چنین عمق و ارتفاع آن‌ها نیز متفاوت است به همین دلیل می‌توان در بسته بندی انواع کالاها از آن‌ها استفاده کرد.
  • از نوار مخصوص برای استحکام بیشتر در آنها استفاده می‌شود.
  • جهت پرکردن فضای خالی داخل کارتن و حفاظت و مقاومت بیشتر در برابر هرگونه ضربه در هنگام حمل و نقل، از ضربه‌گیر داخل کارتن استفاده می‌شود.

 

انواع کارتن پستی کدام‌اند؟

هر کدام از کارتن‌های بسته بندی متناسب با مواد اولیه به کار رفته در تولید، انواع و اقسام مختلفی دارند. کارتن پستی هم نیز می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: جنس و اندازه، لازم به ذکر است که کارتن‌های پستی با توجه به وزن کالای بسته بندی شده هم انواع مختلفی دارند که برای جلوگیری از هر نوع آسیب در هنگام حمل و نقل باید مقاوم باشند، هم‌چنین انواع ورق کارتن سازی هم در تعیین نوع کارتن پستی برای بسته بندی محصولات تاثیرگذار هستند.

ابعاد کارتن پستی

جعبه‌های پستی در سایزهای مختلف تولید می‌شود تا مشتری بتواند متناسب با نیاز خود خرید راحت و آسانی داشته باشد این سایزبندی‌ها در یازده کد ارایه می گردد که هرکدام از آنها دارای طول، عرض و ارتفاع مشخصی هستند. (‌واحد اندازه‌گیری طول و عرض و ارتفاع کارتن پستی برحسب میلی‌متر می‌باشد).

در تولید انواع کارتن پستی از کارتن‌های دایکاتی سه لایه و پنج لایه‌ی یک تکه با فلوت‌های مختلف استفاده می‌گردد.

در این مقاله پر استفاده‌ترین ابعاد کارتن پستی و همچنین استانداردترین ابعاد را به شما معرفی خواهیم کرد:

کارتن استاندارد سایز ۱ : ۱۵۰ میلی متر ✖︎ ۱۰۰ میلی متر و با ارتفاع ۱۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۲ : ۲۰۰ میلی متر ✖︎ ۱۵۰ میلی متر و با ارتفاع ۱۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۳ : ۲۰۰ میلی متر ✖︎ ۲۰۰ میلی متر و با ارتفاع ۱۵۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۴ : ۳۰۰ میلی متر ✖︎ ۲۰۰ میلی متر و با ارتفاع ۲۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۵ : ۳۵۰ میلی متر ✖︎ ۲۵۰ میلی متر و با ارتفاع ۲۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۶ : ۴۵۰ میلی متر ✖︎ ۲۵۰ میلی متر و با ارتفاع ۲۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۷ : ۴۰۰ میلی متر ✖︎ ۳۰۰ میلی متر و با ارتفاع ۲۵۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۸ : ۴۵۰ میلی متر ✖︎ ۴۰۰ میلی متر و با ارتفاع ۳۰۰ میلی متر
کارتن استاندارد سایز ۹ : ۵۵۰ میلی متر ✖︎ ۴۵۰ میلی متر و با ارتفاع ۳۵۰ میلی متر

جنس کارتن‌های پستی

جنس کارتن پستی براساس وزن و حساسیت کالا مشخص می‌شود، اما معمولا جنس اکثر کارتن‌های پستی، مقوایی می‌باشد که بافت مقوا به دو صورت کنگره‌ای یا ورقه‌ای می‌باشد. کارتن‌های پستی با توجه به ابعاد، معمولا از کارتن‌های دایکاتی سه لایه و پنج لایه‌ی یک تکه با فلوت‌های مختلف در رنگ‌های سفید و قهوه‌ای تولید می‌شوند.

لازم به ذکر است برخی جعبه‌های پستی از جنس پلاستیک تولید می‌شوند و همچنین برای جلوگیری و محافظت از هرگونه ضربه در زمان حمل و نقل از ضربه‌گیر نیز استفاده می‌شود.

مراحل تولید کارتن پستی کدام‌اند؟

در تولید کارتن پستی هم نیز مانند سایر مراحل تولید کارتن مقوایی در قدم اول ابعاد کارتن و جنس کارتن تعیین می‌شود و سپس مشخص می‌شود که از چه لایه‌هایی در ساخت کارتن مورد نظر استفاده خواهد شد. درقدم دوم برش لایه‌ها در ابعاد مشخص انجام می‌شود، در مرحله بعدی که مهم‌ترین مرحله محسوب می‌شود، چاپ مورد نظر بر روی کارتن بسته بندی می‌باشد که شامل لوگوی اداره پست، محل نوشتن آدرس فرستنده و گیرنده، محل چسباندن تمبر و همچنین محل درج بارکد می‌باشد، در مرحله بعدی لایه‌های برش خورده با کمک چسب به هم چسبانده می‌شوند تا ساختار ظاهری کارتن کامل شکل گیرد (لبه‌های کارتن نیز باید پرس شود) و در آخرین مرحله خط تیغ کارتن توسط دستگاه‌های مخصوص روی آن به وجود می‌آید و برای استحکام بیشتر از نوارهای مخصوص نیز استفاده می‌شود.

 

عوامل موثر در تعیین قیمت کارتن پستی کدامند؟

تعیین قیمت کارتن پستی نیز مانند سایر انواع کارتن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت کارتن‌های پستی، جنس و اندازه کارتن می‌باشد که مسلما در صورت سفارش عمده هزینه آن کاهش می‌یابد.

 

امیدواریم در این مقاله از شرکت کارتن سازی مسعود توانسته باشیم اطلاعات مفید و کاملی در خصوص کارتن‌های پستی به شما بازدیدکننده گرامی ارایه دهیم.

شما مشتریان و کاربران عزیز می‌توانید برای سفارش انواع کارتن و گرفتن مشاوره رایگان از مشاوران ما از هر کجای ایران که هستید با شماره‌های ما تماس بگیرید و با ثبت سفارش خود با هزینه مناسب و کیفیت بالا و کوتاه‌ترین زمان در هر کجای ایران که هستید سفارش خود را دریافت کنید.

مفتخریم که توانسته‌ایم با بیش از ۴ دهه فعالیت در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی نظر مشتریان خود را جلب کرده و نقش مهمی در تولید داخلی کشور خود داشته‌ایم.

مقالات مرتبط
فهرست خدمات کارتن مسعود

طراحی، چاپ و جعبه سازی، کارتن سازی و کارتن پلاست